KOMMENTAR: På et folkemøte onsdag sa Nye Veier at det kan bli byggestart på E6 Melhus-Ulsberg i 2019. Det er nye toner, og ganske oppløftende. For det er ingen tvil om at en utbygging av E6 fra Melhus, gjennom Gauldalen og til Ulsberg er svært etterlengtet. For lokalsamfunnene vil det først og fremst bety svært mye at kjøretiden til Trondheim reduseres.

Vi har med vantro sett at byggestarten har blitt stadig mer usikker. Før valget for fire år siden lovte Høyre at E6 gjennom Sør-Trøndelag skulle stå ferdig om sju år hvis Høyre kom i regjering. Det vil si en fiks ferdig vei i 2020. Vel, de kom i regjering, men veien er fortsatt ikke påbegynt. Vi kan trygt si at dette valgløftet er brutt.

Så har byggestarten på E6 vandret fram og tilbake. Både 2021, 2027 og 2035 har blitt lansert som byggestart, alt ettersom hvor mye penger Nye Veier klarer å spare. Jo billigere de kan bygge, jo raskere kan de starte. Av en byggekostnad på 15,5 milliarder kroner, skal 3 milliarder kuttes. Innsparingsforslagene til Nye Veier er mange, mest kjent er krysset på Ler. Andre kuttforslag er fortsatt bruk av tunnelene på Støren, mindre omfattende kryss på Prestteigen og å ikke utbedre dagens E6-kryss i Kvålsdalen. Riset bak speilet for en byggestart i 2019 er altså at veistandarden blir dårligere.

Vi skal nok overleve at E6-standarden blir lavere enn vi håpet på. Det som er hovedproblemet er den evige usikkerheten. Når kommer E6? Når må de berørte flytte? Må det bygges ny skole på Støren? Disse og mange andre spørsmål er ubesvart. Det er en belastning på enkeltpersoner, bedrifter og kommunene. «Kan de ikke bare bestemme seg og bli ferdig?» er noe jeg hører jevnlig om E6.

Ja, kan de ikke det?