Den første reguleringsplanen for E6-strekninga Skjerdingstad-Hovin var innom Melhus formannskap på tirsdag, og ingen av politikerne uttrykte pessimisme når det gjelder E6-start.

Les også: Plan for ny E6 er snart klar

Reguleringsplan

– Vi må ha en ferdig reguleringsplan om vi skal ha et håp om E6-bygging, sa ordfører Gunnar Krogstad.

Mens melhusbygger med undrende øyne har sett på at E6 nord for Trondheim skal utvides til tross for at veistrekninga allerede har 90-sone og midtdeler, forsøker Melhus formannskap å legge alt til rette for å få til en snarlig bygging av E6 sør for Trondheim slik Høyre-politikere lovte i valgkampen.

Behandlinga av reguleringsplanen for strekninga Røskaft-Gyllan endte med at Melhus formannskap vil ha uformell samtale med Fylkesmannen, for å få Fylkesmannens landbruksavdeling til å trekke innsigelsen når det gjelder kryss på Hovin. Samtalen ønsker formannskapet skal holdes før kommunestyrets behandling av reguleringsplanen.

Les også: Krangler fortsatt om Gammelsaga

Blir det slik innsigelsen lyder på, blir det intet kryss på Hovin og dermed ingen kryss mellom Kvål og Støren.

– Det blir litt spesielt å møtes om innsigelse, når en vet hvilket press kommunen har på seg for å få ferdig reguleringsplanene, sa Krogstad.

Krysset

To varianter av kryss på Hovin er tegnet av Statens vegvesen, og begge tar ifølge et regnestykke i saksframlegget, totalt 150 dekar jord.

Når det gjelder kryss nord, kan det gå utover Horg bygdatun og en middelalderkirkegård ifølge skissen. Dessuten mener vegvesenet at det kreves geotekniske løsninger med stor risiko. Krysset i sør oppfyller ikke vegvesenets norm for lokalveitilknytning. Om det er en hendelse som fører til at E6 blir stengt, skal trafikken kanaliseres ut på lokalveien.