Under det åpne møtet Melhus kommune arrangerte på torsdag om ny E6, spurte Jon Grytdal fra Hovin om kvikkleira i veilinja i Melhus.

- Skal dere sikre mot kvikkleire som på Klett, må dere sikre med kortreist kalk, foreslo Grytdal.

Grytdal spurte om ny E6 må legges på flytende leire.

Kjemperas

Tidligere har Statens vegvesen fortalt at det er krevende å bygge ny E6 fra Håggåtunnelen og retning Støren, som følge av grunnforholdene. Der er det funnet spor etter Gauldalsraset i 1345. Dette er regnet som Norges største naturkatastrofe med over 500 omkomne. Gauldalsraset ble utløst som følge av oppdemning i Midtre Gauldal, og så flommet vann nedover dalen og gjennom Melhus. Arkeologer har funnet spor etter raset på Hovin under utgravingene som er foretatt i forkant av bygging av ny E6.

Prosjektleder Lars Bjørgård fra Statens vegvesen beroliget de frammøtte.

- Det er ikke funnet kvikkleire i den mengden som er på Klett. Må det stabiliseres, blir det gjort, sa Bjørgård.

Statens vegvesen har utarbeidet reguleringsplaner og foretatt kartlegginger, og fra 1. januar tok det statlige veiselskapet Nye Veier over. På Klett er det Statens vegvesen som har ansvar for bygginga av ny E6. Der foregår det nå omfattende stabiliseringsarbeid med kalk og sement, siden det er store kvikkleireforekomster.

Les også: Om den viktige luftkabelen

Les også: Vil ha vekk rushtidsavgifta

Klett

Den åtte kilometer lange strekninga fra Trondheim til Melhus koster 2,5 milliarder kroner, og bilistene betaler drøyt halvparten av dette gjennom bompenger. Statens vegvesen antar at nyveien åpnes i 2019.

Les også: Markerte anleggsstarten

Les også: Må regne med redusert framkommelighet

Klett.