- Miljøpakken burde ta vekk rushtidsavgifta, mener opposisjonsleder Jorid Jagtøyen (Sp) i Melhus.
På Klett er det rushtidsavgift morgen og ettermiddag og taksten dobles da.
- Det er ei skjevfordeling. Vi betaler 10 kroner mens dem i Trondheim betaler 1,40 kroner. Hva med å sette fem kroner for begge. Da får en inn mer penger totalt, mener Jagtøyen.
Les også: Høyreforslag i 2010
25 prosent økning
Nå kommer det snart et nytt trinn i Miljøpakken, og der foreslås det å øke bomtakstene med 25 prosent fra 2018 for å øke inntekta med 800 millioner kroner.
Les også: Synes du bompenger er et irritasjonsmoment?
Pengene trengs ifølge Miljøpakken til investeringer som Byåstunnelen, Brundalsforbindelsen, Reppe-Vikåsen, kollektivknutepunkt og til økte driftsutgifter for kollektivtransport. Forslag til økning begrunnes også ut fra ønsket om å redusere biltrafikken.
Trønderbladet skrev i vinter om at trafikken ikke har gått ned på Klett, men opp som følge av flere elbiler.
Les også: Trafikken økte
Jagtøyen mener byrden i Miljøpakken er skjevt fordelt, og hun sier at det ser ut til at det er nærmest gratis å kjøre i byen.
- Det gir seg utslag i at det prosentvis er større vekst i kollektivtrafikken utenfor Trondheim fordi det er gratis å kjøre i byen. Så langt har Miljøpakken brukt mest penger på fortau og vei, og lite på kollektivtrafikken, sier Jagtøyen.
Åsvegen
Opposisjonsleder Jorid Jagtøyen er i gang med å sende inn innspill til høringa.
- Melhus skal avgi høringsuttalelse til Miljøpakke 3, sier Jagtøyen.
Les også: Venter stor trafikk på Åsvegen
Blant de momentene Jagtøyen er opptatt av, er at Melhus tidligere har kommet med ønske om tilskudd fra Miljøpakken for å gjøre trafikksikkerhetstiltak på Åsvegen. Sist helg var E6 stengt på Klett i forbindelse med veiarbeid, og trafikken økte på Åsvegen i Melhus.
- Når det gjelder Åsvegen hadde vi en sak i fjor i forbindelse med trafikksikkerhetsplanen, der vi bad rådmannen gå i dialog med Miljøpakken om en forenklet gang- og sykkelvei til Kvammen, sier Jagtøyen som var ordfører i forrige periode.
Les også: Bygger nye basestasjoner
Byggetida for E6 mellom Trondheim og Melhus er tre år, og Jagtøyen peker på at det kan bli mye trafikk på Åsvegen i perioden som følge av stenginger og lite framkommelighet.
- Miljøgata i Melhus sentrum er ikke dimensjonert for en slik trafikkmengde sa tidligere teknisk sjef Terje Klungerbo til oss politikere, opplyser Jagtøyen.