Frp og varaordfører Harald Rognes (Bygdelista) stemte imot å sette i gang forprosjektet, som skal se på mulighetene for å utbedre Rørosveien, fylkesvei 30 mellom Støren og Røros. En ny vei innebærer bomstasjoner, Karin Bjørkhaug, leder av infrastrukturkomiteen i fylkeskommunen, la ikke skjul på det.

– Ingen penger uten bom

– Jeg vil være tydelig på dette: Det kommer ingen store investeringstiltak på fylkesvei 30 uten at man godtar bomveier.

Bjørkhaug kunne ikke si noe om hvor mye bilistene må regne med å betale for å kjøre på veien. Det avhenger av hvilken veistandard man går for.

Varaordfører Harald Rognes og Frp gikk imot, og stemte nei til å sette i gang forprosjektet. Det til tross for at flere politikere understreket fra talerstolen at dette kun er snakk om et forprosjekt, og at de ikke skulle stemme over bompenger eller ikke ennå. Resten av kommunestyret stemte ja til å kjøre i gang forprosjektet.

– En grense

– Min personlige oppfatning er at dette er særdeles lite velkomment på fylkesveien. Jeg må si at det blir stadig mer indirekte skattlegging. Det går ikke an å bare føre regninga videre nedover. Det er en grense der, på hvor mye man kan tåle, sa Rognes.

Han fikk ikke med seg sine partifeller på å gå imot forprosjektet.

FrPs Tor Flagestad valgte å være prinsipiell i saken.

– Dette er ikke kommunenes ansvar. Ved å påta oss det ansvaret, legger vi byrden over på privatbilistene. Og innkrevingen vil nok i hovedsak komme på Støren. Nei, send dette tilbake til fylkeskommunen, som kan sende den til vår utmerkede samferdselsminister (Ketil Solvik-Olsen, red.anm.), som også er FrP’er, sa Flagestad.

– Ikke annet valg

– Denne gangen tror jeg vi må ha litt overblikk. Det er lett å være enig med Rognes. Men fylkesvei 30 er utgått på dato, og utgjør en betydelig trafikkfare. Vi har ikke annet valg enn å få en skikkelig utredning. Veien er moden for en skikkelig opprustning. Vi må bare ta innover oss, at er vi ikke med på egenfinansiering, får vi ingenting. Men vi kan nok signalisere at vi skal diskutere størrelsen på andelen vi skal betale, sa Høyres Bjørn Enge.

Arbeiderpartiets Torstein Rognes ga tydelig beskjed om at de ville stemme for forprosjektet.

Les også: Bomtakstene i Trondheim kan bli økt med 25 prosent

– Bompenger er et mye bedre onde, enn at det går liv og helse. Veien er en fare for liv og helse, som den er i dag. Vi i Ap, Venstre og KrF ønsker prosjektet velkomment.

Midtre Gauldal må betale 250 000 kroner som sin andel i forprosjektet. Det samme må Holtålen og Røros kommuner, mens fylkeskommunen spytter i 750 000 kroner.