– Styret har vedtatt parkeringsavgift, og det er bare et spørsmål om tidspunktet for innføring. Automaten står klar, og apper er under utvikling, sier daglig leder Anders Grønning ved Melhus skysstasjon.
Ordføreren protesterte
Trønderbladet har tidligere omtalt styrets beslutning om å innføre parkeringsavgift ved Melhus skysstasjon. Styrets vedtak vakte stor oppmerksomhet, og ordfører Gunnar Krogstad (Ap) varslet at han ville ta kontakt med styret fordi han mener parkeringsavgift strider mot ønsket om at folk skal reise mer kollektivt. Styreleder Knut Rostad vil ikke kalle ordførerens henvendelse for en inngripen, og han minner om at styrevedtaket står ved lag.
Stopper innføring av p-avgift
Mangler skilt
Tidspunktet for innføring av parkeringsavgift er ikke klart fordi de rette skiltene ikke er kommet opp ennå, opplyser daglig leder Grønning. Fra 1. januar var det krav om skilting, og Grønning forteller at skiltene er i bestilling.
For mange biler ved skysstasjonen
Prisen er ikke avklart
Hvor mye det vil koste å parkere ved skysstasjonen som ligger like ved togstoppen og bussholdeplassen, er ikke avklart ifølge Grønning.
– Det kan bli en pris på 25–50 kroner pr. dag, og det kan bli en gratisperiode. Bane Nor som vi har en avtale med, har en begrensning på 24 timers parkering. Alle må ta billett, og det er mulig at vi må opp med enda en parkeringsautomat for å unngå kø, forteller Grønning.
Må bryte seg ut fra pendlerparkeringa
Ladestasjoner er også blitt påbudt, og Grønning forteller at Samferdselsdepartementet har utsatt fristen til 30. juni. Grønning opplyser at ladestasjonene koster 300.000-400.000 kroner.
Åpner bommene for alle
Utenfor skysstasjonen er det 250 parkeringsplasser, og Grønning sier at det er vilt kaos på plassen. Daglig parkerer folk utenfor oppmerket felt, og lensmannen har sagt til Trønderbladet at politiet ikke vil bøtelegge for dette. Melhus skysstasjon er i dialog med Bane Nor om parkeringsavgift. Direktør Petter Eiken fra Bane Nor Eiendom som har innført avgift på ved togstopp, sa på Melhuskonferansen at de fleste velger å kjøre bil om reisen er lenger enn én kilometer.
- Folk blir veldig sinte når parkeringsavgift innføres, og at de så venner seg til det, sier Eiken.
Dette kan bli kravene fra Melhus for å bli med i byvekstavtalen
Melhus skysstasjon har vurdert å bygge parkeringshus. Rådet fra Eiken er først å øke parkeringsavgifta, og så bygge parkeringshus.