- Jeg kan gjerne møte ordførerne, sier adminstrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier.

Møter fylkesordføreren

I dag onsdag er hun på vei til Trondheim for å møte fylkesordfører Tore O. Sandvik som har innkalt til møtet. Med på møtet er også den politiske ledelsen i Nord-Trøndelag samt leder og nestleder i infrastrukturkomiteen. De fire ordførerne fra henholdsvis Melhus, Midtre Gauldal, Rennebu og Oppdal er derimot ikke invitert til møtet, og det beklager Dahl Hovland.

Sandvik har opplyst til Trønderbladet at han ønsker å ha møtet for å høre Nye Veiers begrunnelse for å velge bort E6 sør til tross for at sentrale politikere i Høyre i 2012 lovte at E6 Melhus-Ulsberg skulle stå ferdig i 2023.

Ikke bundet

- Vi er ikke bundet av slike lovnader. Vårt mandat er å tenke samfunnsøkonomisk nytte, og da kommer E6 nord for Trondheim først. Vi kan ikke ha E6 sør blokkerende, sier Dahl Hovland.

Dahl Hovland avviser at dette er en trussel om at dersom politikerne ikke går med på at E6 nord for Trondheim kommer først, vil alle E6-pengene til Trøndelag gå ut av landsdelen.

Samfunnsøkonomisk nytte defineres ut av trafikkmengde, ulykkestall og byggekostnad, opplyser Dahl Hovland.

- Under møtet ønsker vi å redegjøre for det politiske miljøet om våre prioriteringer. Vi går i dialog med det politiske miljøet for å få forståelse for våre prioriteringer, sier Dahl Hovland.

Kritisk melhusordfører

Ordfører Gunnar Krogstad (Ap) i Melhus er kritisk til at Nye Veier ikke vil bygge E6 sør så fort som mulig slik sentrale politikere har lovt.

- Jeg skulle ønske at Nye Veier ser det store behovet for en trafikksikker vei her. Jeg har aldri vært begeistret for veiselskapet. De opphever seg til ikke å ta hensyn til lokalt politisk skjønn, sier Krogstad.

Krogstad sier at han gjerne møter Nye Veier, og at han imøteser en invitasjon.

Om innløsning

Usikkerheten om startår for ny E6 skaper vansker både for berørte grunneiere og Melhus kommune. Områder blir blokkert for mange år framover. Krogstad sier at Melhus kommune vil fortsette prosessen med reguleringsplanene, og at de to første skal vedtas som planlagt i juni i år.

Når reguleringsplanene er vedtatt, har folk ifølge Statens vegvesen krav på å bli innløst. Nye Veier har stoppet grunnervervene, men administrerende direktør Dahl Hovland sier at selskapet er opptatt av å være ryddige.

Les også: se filmen for strekninga Hovin-Kvål