Statens vegvesen har lagt fram forslag til reguleringsplan for E6-strekninga Røskaft-Skjerdingstad. Høringsfristen er satt til 1. mars for å gi folk rikelig tid til å komme med merknader, kom det fram under et godt besøkt folkemøte på Lundamo onsdag kveld.

Tunnel

Denne strekninga er på 15,6 kilometer, og 5,6 kilometer av disse går i toløps tunnel på vestsida av Gaula.

Se filmen som viser veistrekninga

Vegvesenet har tegnet inn et kryss sør for Ler sentrum. Tverrforbindelsen over til Kvål på motsatt side av Gaula koster over en halv milliard kroner.

Etter ønske fra Melhus formannskap har vegvesenet utredet kryssløsning både på sørsida og nordsida av Ler, og vegvesenet står fast på at de vil ha krysset på sørsida.

Sørløsninga er valgt ifølge Statens vegvesen, fordi ei bru på nordsida av Ler sentrum vil bli 12 meter over terrenget. Det vil virke ruvende i landskapet, mener prosjektleder Lars Bjørgård. Ei bru på nordsida vil virke oppdemmende på Gaula i en flomsituasjon, tror vegvesenet. Nordløsninga vil koste over 200 millioner kroner ekstra.

Les også: ville ha kryss på nordsida utredet

Innsigelsesfri

Veilinja er vedtatt av Melhus formannskap og Melhus kommunestyre. Gruppeleder Einar Gimse Syrstad (Ap) sier at vestlinja var den løsninga som var mulig å få til uten innsigelser.

Les også:

Les også: bare 4 av 37 støttet tunnel i Vassfjellet

Statsråd Jan Tore Sanner (H) bestemte at det ikke skal være avkjøring til Lundamo.

Det er det nye veiselskapet Nye Veier som bestemmer når det blir byggestart for E6 Ulsberg-Skjerdingstad.

Les også: om veiselskapet