Mange venter spent på å få høre når ny E6 mellom Skjerdingstad og Ulsberg skal bygges.

Les også: E6-ofre nøler med å skaffe seg nytt hus

Nye Veier

Denne veistrekninga er overlatt til det statlige veiselskapet Nye Veier. I Nasjonal transportplan er det foreslått å overføre 66 milliarder kroner for perioden 2018-2029.

Nye Veier ble trådte formelt i kraft fra nyttår. På nettsida til selskapet bebuder selskapet at de torsdag klokka 12 vil legge fram prioriteringslista. Da er det ventet at Nye Veier uttaler seg om når E6-prosjektet Skjerdingstad-Ulsberg skal realiseres. Statens vegvesen har jobbet på høygir for å ha ferdig reguleringsplaner slik at det kan bil byggestart i 2018/2019.

E6 i Soknedal er unntatt fra porteføljen til Nye Veier.

Hele E6-strekninga er kostnadsberegnet til 15 milliarder kroner.

Les også: her skal det betales 210 millioner i bompenger

Prioritering

Regjeringa ønsket å danne Nye Veier for å få en mer helhetlig veibygging. Selskapet har fått i oppgave å prioritere hvilke av de tildelte strekningene de skal ta først. På nettsida til selskapet heter det at Nye Veier skal prioritere strekningene i sin portefølje basert på samfunnsøkonomisk lønnsomhet, helhetlig utbygging og regulatoriske krav.

Ordførere langs E6-strekninga Skjerdingstad-Ulsberg har bedt om at nettopp denne strekninga prioriteres av hensyn til trafikksikkerheten. Lastebilnæringa støtter også utspillet.

Les også: frykter E6 blir forsinket

I Trøndelag er tre strekninger overført til Nye Veier. Disse er E6 Ulsberg-Melhus, E6 Ranheim-Værnes og E6 Kvithamar-Åsen.

Blir det E18 først?

Disse konkurrerer blant annet mot E6-strekninger i Mjøsregionen og ikke minst E18 på Sørlandet. Nye Veier er lokalisert på Sørlandet, og så spørs det om E18-prosjektene settes i gang først. Magne Ramlo er ansatt som prosjektdirektør for utbygginga av E18 fra Grimstad til Langangen.