Statens vegvesen har laget en rangering av store prosjekter og skredsikringsprosjekter på riksvei i forbindelse med forarbeidet til Nasjonal transportplan.

- Vi kjører som planlagt, sier seniorrådgiver Håvard Austvik i Statens vegvesen.

Les også: Godtar bompenger

Avsatt beløp

I ei pressemelding kommer det fra at vegvesenet har fått 880 millioner kroner i økonomisk ramme fra regjeringa til E6 mellom Vindåsliene og Korporalsbrua i Midtre Gauldal.

Av disse venter Statens vegvesen å få 670 millioner kroner fra staten, mens 210 er såkalt annen finansiering. Denne delen av E6 skal betales med bompenger, og Austvik sier at dersom det ikke kommer mer finansiering fra staten, er det 210 millioner kroner bilistene må betale i bompenger.

For 2016 har regjeringa bevilget 80 millioner kroner til denne strekninga. Stortinget må bevilge de resterende 880 millionene til E6 i Soknedal før det blir bygging der, og det venter vegvesenet vil skje senere i år.

Dessuten må bompengeinnkrevinga være klar. Bompengesøknaden skal behandles av Stortinget.

Statens vegvesen skriver i pressemeldinga at dette veiprosjektet er med i Nasjonal transportplan 2014-2023.

Les også: Frykter ny E6 blir forsinket

Nye Veier lover svar

Strekninga er holdt utenfor porteføljen til det nye veiselskapet Nye Veier. Derimot er resten av strekninga Ulsberg-Skjerdingstad ett av prosjektene Nye Veier skal realisere.

Nye Veier bebuder at selskapet denne uka vil sende ut melding om når E6 Skjerdingstad-Ulsberg skal bygges.

Statens vegvesen har på vegne av Nye Veier laget forslag til reguleringsplaner, og har gjort det i løpet av to år slik regjeringa ønsket. Det førte ifølge seniorrådgiver Austvik til at E6-strekninga Skjerdingstad-Ulsberg ble med i porteføljen til Nye Veier.

Les også: E6-berørte venter på avklaring

Les også: Melhusbyggene betaler mer i bommen enn trondhjemmerne

Her skal det også bygges

I tillegg er strekninga E6 Jaktøya i Melhus-Sentervegen i Trondheim med. Der er det satt av 770 millioner kroner hvorav 760 millioner kroner skal komme fra staten. Her har bompengene rullet inn i flere år.

Les også: E6-kontrakt til melhusfirma