Det er bompengesøknaden for hele strekningen Melhus til Ulsberg, som nå går sin gang i de respektive kommunene. Nylig ble bompengesøknaden for Soknedalstrekket fra Vindåsliene til Korporals bru lagt fram for Stortinget til behandling. Der er bompengeandelen 45,8 prosent.

For strekningen for øvrig blir bompengeandelen 34 prosent.

Les også: Vegvesenet leter etter veibygger

Fem bomstasjoner

Lars Bjørgaard fra Nye Veier orienterte om saken for kommunestyret torsdag kveld.

Totalt blir det fem bommer på strekningen, og de kommer rimelig tett gjennom Gauldalen. Det blir bomstasjoner følgende steder: Storpynten ved Berkåk, Garli, Håggå, Røskaft og Skjerdingstad.

Som Trønderbladet tidligere har skrevet vil det koste 213 kroner å kjøre strekningen fra Melhus til Ulsberg. For tungtransport blir det dobbelt så dyrt, og de får heller ikke rabatt, som bilister med brikke gjør.

Vil ha fire felt

Bjørgaard fortalte også om arbeidet de nå gjør, for å løfte denne E6-strekningen opp på Nye Veiers prioriteringsliste. Da må samfunnsnytten opp. Derfor ser de på løsninger for å bygge veien billigere, og heve fartsgrensene på veien.

De har hatt en ekstern gruppe som har jobbet med dette i vinter, og de har blant annet funnet en alternativ trasé forbi Buvatnet i Berkåk. Besparelsen kan bli på en halv milliard. I tillegg arbeider de med å bygge firefelts vei fra Vindåsliene helt til Ulsberg. I dag er det planlagt tofelts. Dette vil muliggjøre 110 kilometer i timen i fartsgrense. Det samme arbeidet gjør de i Melhus, som Trønderbladet tidligere har skrevet om.

Les: Nye Veier vil ha 110 kilometer

Vil starte i 2022

Totalt er veistrekningen på drøye seks mil beregnet til å koste 15,9 milliarder kroner.

– Vi i Nye Veier har aldri vært så tydelige som nå: Vi har en målsetting om at alle prosjektene i vår portefølje skal være ferdigstilt ved utgangen av 2027. Byggetiden for Melhus–Ulsberg blir på cirka fem år. Vi jobber mot oppstart på strekningen i 2022. Blir vi ferdige i 2027, er det lagt opp en innkrevingsperiode i bommene fra 2028 til 2042, sa Bjørgaard.

Bjørgaard fortalte at Nye Veier har målsetning om å starte arbeidet på E6-strekningen i 2022. De jobber også med å få til fire felt fra Vindåsliene helt til Ulsberg, og dermed øke fartsgrensen til 110 km/t. Dette for å øke samfunnsnytten.