I dag har Samferdselsdepartementet lagt fram bompengesøknaden for E6 Soknedal for Stortinget. Bompengesøknaden er nødvendig for at Statens vegvesen skal kunne starte arbeidet med bygging av denne E6-strekninga. Vegvesenet har ikke villet sende ut E6-bygginga på anbud før bompengesøknaden er i havn.

40 kroner

Bomsatsen for en personbil blir 40 kroner, mens satsen for kjøretøy over 3,5 tonn blir 80 kroner, opplyser Bjørn Enge, gruppeleder for Høyre i Midtre Gauldal. Rabatt med brikke vil ifølge bompengeproposisjonen være på 20 prosent. De årlige innkrevingskostnadene og driftskostnadene med bompenger, er anslått til fire millioner kroner. Bompengeperioden kan bli på 17 1/2 år om trafikkmengden går ned slik at færre betaler bompenger enn antatt.

- Bompenger er nødvendig for at det skal bli ny E6 i Soknedal. Ingen vil ha bompenger, men dette er blitt bruksmåten. Hadde vi ikke sagt ja til dette, hadde det ikke blitt ny E6 i Soknedal, sier Enge.

Enge er glad for at bompengesøknaden nå er lagt fram for Stortinget, og han sier at mange entreprenører venter på at anbudspapirene for E6-projektet Soknedal blir sendt ut.

- Dette er ikke i boks før Stortinget har behandlet bompengesøknaden, men det er et håp om at det skjer i vår slik at det blir byggestart i høst, sier Enge.

Fremskrittspartiet er imot bompenger, men Lisbeth Tiller (Frp) mener det ikke er noen vei utenom bompenger i Soknedal fordi det ikke er stortingsflertall for noe annet.

- Vi hadde helst sett at det ikke ble bompenger, men det er ikke flertall for det, sier Tiller.

Tiller synes det er en skikkelig gladsak at bompengesøknaden nå kommer til behandling i Stortinget.

Både Høyre og Fremskrittspartiet mener det er riktig at Statens vegvesen skal bygge E6 i Soknedal og ikke Nye Veier.

- E6 Soknedal ble vedtatt før Nye Veier ble opprettet, og om Nye Veier skulle ha bygd E6 Soknedal, ville det ha betydd forsinkelser, sier Enge.

Tre års byggetid

Strekninga Vindåsliene-Korporalsbrua i Midtre Gauldal er på 6,4 kilometer to-/trefelts vei, og er planlagt med midtrekkverk og 90-sone. Samferdselsdepartementet er nå klar for at det blir anleggsstart i år, og at E6 skal åpnes våren 2020. Kostnadsramma er 1,83 milliarder kroner i 2017-kroner. Innspart reisetid er beregnet å bli 2,5 minutter.

Ifølge Samferdselsdepartementet må bilistene betale bompenger. Bompengeandelen blir på 45,8 prosent, mens den statlige andelen blir på 54,2 prosent.

Den prosentvise andelen med bompenger er høyere enn for Nye Veiers prosjekt mellom Ulsberg og Melhus. Der vil bompengeandelen bli på 34 prosent ifølge Nye Veiers forslag til bompengesøknad.

Ulykkesbelastet

Trafikktellinger viser ifølge Samferdselsdepartementet, at hvert fjerde kjøretøy på denne E6-strekninga er tunge kjøretøy. Gjennomgående dårlig veistandard utgjør ifølge Samferdselsdepartementet, ei stor belastning for både yrkessjåfører og annen trafikk. I perioden 2007-2016 ble det registrert 13 ulykker med 19 personskader.

- Jeg har selv blitt stående fast med vogntog i Vindåsliene, sier Enge.

I bompengeproposisjonen er det lagt til grunn en årsdøgntrafikk uten bompengeinnkreving på 5700 kjøretøy i 2018, og at det vil bli 700 færre kjøretøy i døgnet på grunn av bomstasjonen. Samferdselsdepartementet viser til lokalpolitiske vedtak om at det kan settes opp bomstasjon på lokalt veinett om det blir stor trafikklekkasje.

Les også: Statens vegvesen er klar tl å starte veibygging

Stortingskandidat Guro Angel Gimse (H) er også strålende fornøyd med at E6 Soknedal snart er klart til bygging, og hun sier at E6-bygginga vil bety arbeidsoppdrag også lokalt i mange år.

Trønderbladet har kontaktet prosjektleder Harald Johnsen i Statens vegvesen, og han var ikke klar over at bompengesøknaden ble lagt fram av Samferdselsdepartementet i dag.

- Dette er skikkelig artig og dette er en milepæl, sier Johnsen som har startet mobilisering internt i vegvesenet for å forberede blant annet anbudsrunden.

E6 Soknedal skal ifølge planene få 90-sone. Nye Veier har lagt inn 110-sone på øvrige E6-strekninger som innsparingstiltak. Utbyggingssjef Lars Bjørgård i Nye Veier sier at det er noen utfordringer med å få til 110-sone på strekninga toppen av Vindåsliene og Ytterøien i Midtre Gauldal.

Foto: Bjørn Enge (H), Guro Angell Gimse (H) og Lisbeth Tiller (Frp) er meget godt fornøyd med at byggestarten for E6 Soknedal nærmer seg.