Statsråd Ketil Solvik-Olsen (Frp) smilte bredt da han fikk sette seg bak rattet på en Pontiac Can Am, og etterpå håndtakket han bileier Rolf Tiller fra Ler.

Enestående

Ifølge Rolf Tiller er det ingen andre i Norge som har maken bil, og rundt i verden er det 22-25 av denne typen. Pontiacen er en 1977-modell, og ble kjøpt brukt av Rolf Tiller i 1979. Da hadde bilen gått 1300 mil. Siden er det ikke blitt mer enn 6000 mil for bilen fordi den er arbeidskrevende å holde i standsmessig tilstand utvendig og innvendig. Tiller er vararepresentant for Frp i Melhus kommunestyre, mens kona Lisbeth er leder for Melhus Fremskrittsparti.

Samferdelsminister Solvik-Olsen var i alle fall strålende fornøyd med å bli bedre kjent med bilen, og det skjedde på Skjerdingstad mandag kveld. Da hadde han og følget et stopp på brua over E6 der Solvik-Olsen ble intervjuet av Trønderbladet om det nye veiselskapet, ny E6 gjennom Gauldalen, bompenger og godsterminalen.

Kort fortalt:

Godsterminal: - Jeg har ikke bestemt meg hvor jeg synes den bør ligge, men den skal ut av Trondheim sentrum fordi byarealer er dyre. Kostnaden på en godsterminal vil bety noe, men skal veies opp mot bruken av landbruksareal og kostnader på tilførselsveier

Bompenger: - Jeg ønsker bompenger dit pepperen gror. Jeg kan ikke garantere at bompenger forsvinner på ny E6. Når det gjelder gamle E6, lytter jeg gjerne til lokale innspill om det bør være bompenger der for å unngå omkjøring. Jeg ønsker å unngå bompenger på sideveier, men det kan være et spørsmål om trafikksikkerhet. Sjansen for at bompengeandelen øker enn det som er antydet for ny E6, er veldig liten. Antall bompengeselskaper skal reduseres fra 60 til 3-5.

Veiselskapet: Regjeringa har fått støtte til opprettelse av veiselskapet, og foreløpig er jeg full av entusiasme når det gjelder veiselskapet. Dette E6-prosjektet skal inn i veiselskapet. Statens vegvesen har kompetanse, men kan ta seg av mindre veiprosjekter. Gjennom veiselskapet gir vi fullmakt til fagfolk.

På biltur

Samferdselsministeren kjører E6 fra Oslo til Trondheim i dag mandag og han og følget hadde også en stopp ved Korporalsbrua i Midtre Gauldal. Neste stopp etter brua over Skjerdingstad, var et amcar-treff i Trondheim. Ifølge programmet skulle Solvik-Olsen være i Trondheim klokka 18, men så mange ville treffe den blidspente statsråden at han og følget ble forsinket. Tirsdag går turen langs E39 til Volda, og den tredje dagen fra Volda til Haugesund. Den fjerde dagen tar han turen fram til Kristiansand.

Med seg på turen har Solvik-Olsen statssekretær Tom Cato Olsen  og politisk rådgiver Sara Økland. Under dagens etappe var blant annet stortingsrepresentant Frank Jensen og E6-prosjektleder Lars Bjørgård. På Skjerdingstad var lokale partifolk møtt fram, og blant dem ordførerkandidatene Stine Estenstad (H) og Lisbeth Tiller (Frp).

- Han er en handlekraftig statsråd, og han gjør en kjempejobb, sier Stine Estenstad.

Estenstad mener det viktigste nå er at det blir bygd ny E6, og at det blir et helhetlig prosjekt.

Lisbeth og Rolf Tiller fra Ler, begge aktive i Melhus Fremskrittsparti, overlot stolt bilen til statsråd Ketil Solvik-Olsen.
Statsråd Ketil Solvik-Olsen og bileier Rolf Tiller rakk en kort bilprat før ferden for ministerfølget fortsatte mot Trondheim.
På brua over E6 på Skjerdingstad, kunne statsråd Ketil Solvik-Olsen se den ene enden av E6-prosjektet Skjerdingstad-Ulsberg. Ved siden av ham står ordførerkandidatene Lisbeth Tiller (Frp) og Stine Estenstad (H).