Regjeringa sier ja til å forlenge Trønderbanen fra Lerkendal til Ler, og det betyr flere togavganger på denne strekninga.

Flytog

NSB har ønsket å styrke togtilbudet med timesavganger, og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen bringer nå gladnyheten om at Samferdselsdepartementet støtter NSB' satsing.

- Det nye rutetilbudet vil forhåpentligvis gi en sterk økning i antall reisende. Samtidig kan dette bidra til å dempe presset på veitrafikken i trondheimsregionen, sier samferdselsministeren.

Dette vil gi et gjennomgående togtilbud fra 14. desember, og det gjør det også enklere for folk å benytte toget om de skal til Værnes.

På strekninga Melhus-Steinkjer blir det timesfrekvens,og det nye tilbudet betyr at 12 av avgangene på Trønderbanen kjører lenger enn til Trondheim.

Opprinnelig skulle Trønderbanen forlenges til Melhus, men av praktiske årsaker fordi togene skal vendes, blir også Kvål, Ler og Lundamo med på nysatsinga.

Regjeringa begrunner satsinga med at det er stor pendlertrafikk mellom Melhus og Trondheim.

Jernbaneverket er for øvrig i gang med å se på investeringer som er nødvendige på Ler og i Melhus sentrum.

Gunstig for bussen

Fylkestingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten (H) er glad for at regjeringa gir melhusbyggene flytog.

- En utvidelse av Trønderbanen til Melhus er et stort løft for kollektivtrafikken i Trondheimsregionen. Melhus vil bli enda mer attraktiv som en del av Trondheimsregionen som bo- og arbeidsmarked, og regionen vil totalt sett bli styrket, sier Aarbergsbotten.

Hun mener dette vil hjelpe AtB.

- I tillegg vil også et utvidet lokaltogtilbud bidra til økt kapasitet og ikke minst en lettelse på trykket på bussene. Ved å øke kapasiteten på tog kan vi forhåpentligvis slippe å øke kapasitet på buss på denne strekningen. Kapasitetesøkning på buss er som kjent fryktelig dyrt, og et utvidet togtilbud betyr viktig drahjelp for fortsatt holde lave takster og ellers opprettholde et godt rutetilbud, opplyser Aarbergsbotten.