Gauldal travsportlag er vertskap når den ekstraordinære generalforsamlinga i Midt-Norsk travsportforbund skal holdes på søndag. Den ekstraordinære generalforesamlinga holdes i anlegget i Vollmarka.

Det har lenge vært debatt om hvor det nye regionanlegget skal være, og Gauldal travsportlags leder Kristin Kvaal Berg tror at det vil komme en beslutning under den ekstraordinære generalforsamlinga. Hun venter 85 personer til generalforsamlinga, og har fått signaler om at presseoppbudet kan bli stort.

Ingen vil ha Malvik

Melhus er ett av alternativene, og Kvaal Berg er klar på at Melhus burde være favoritten.

- Vi har hatt generalforsamling, og der stemte 24 av 29 for Melhus som nummer en og Klæbu som nummer to. For oss er Malvik ikke et alternativ, sier Kvaal Berg.

Fordelen med Melhus er ifølge Kvaal Berg at Melhus har mest tetthet av folk og hester samt har E6 og jernbane.

Fylkesmannen har fremmet innsigelse mot bruk av dyrkajord til et regionanlegg i Melhus, men Kvaal Berg viser til at Gauldal travsportlag vant igjennom da dagens anlegg skulle bygges i Vollmarka.

- Vi klarte det sist, og vi har et anlegg fra før i Vollmarka. Ordføreren tar ofte kontakt med oss, og sier at han er positiv og vil jobbe opp mot Fylkesmannen, sier Kvaal Berg.

Kostnaden

Ei kostnadssammenstilling for en 1000 meter lang bane som travsportforbundet har fått laget, viser hva kostnadene er for de fire ulike alternativene.

Den viser at Melhus kommer dårligst. Ifølge oppsettet som ble oppdatert pr. 8. september, er antatt sluttkostnad for Malvik 269 millioner. Klæbu-alternativet er antatt å koste 305 millioner, mens Orkdal-alternativet er prissatt til 265 millioner. Melhus kom ut med 330 millioner kroner.

Byggekostnaden for Melhus-alternativet er nest lavest, men Melhus-alternativet ender opp som det dyreste på grunn av posten tomtekostnad. Ifølge oppsettet er tomtekostnaden på 91 millioner kroner for Melhus, mens Klæbu kommer ut med 46 millioner, Malvik 19 millioner og Orkdal 34 millioner.