- Få planene fortest mulig gjennom slik at det er ingen tvil om at veiselskapet fort kan kjøre i gang prosjektet, er Linda C. Hofstad Hellelands råd til lokalpolitikerne i Melhus og Midtre Gauldal.

Veiselskapet

Med vedtatte reguleringsplaner for E6, vil E6-prosjektet fra Skjerdingstad til Ulsberg ligge gryteklart når det nye veiselskapet Nye Veier tar fatt ved nytt. Det mener Hofstad Helleland som leder Stortingets transport- og kommunikasjonskomite.

Hofstad Helleland mener vestlendingene har skjøvet trønderne bak i samferdselskøa, og at det nye veiselskapet kan forhindre at dyktige lobbyister presser vekk Trøndelag.

I dag tirsdag hadde Hofstad Helleland og deler av stortingskomiteen stopp i Midtre Gauldal og i Melhus for å bli orientert om E6-prosjektet Skjerdingstad-Ulsberg. Turen er en del av transportmaratonen Høyre har i to døgn. Klokka 23 mandag kveld satte de seg på toget, og klokka 04.45 gikk de av toget på Oppdal. Der ventet innspill fra lokalpolitikere om at de var misunnelige på det gode togtilbudet Melhus har fått. Dessuten spiste politikerne frokost i ei rundkjøring.

Fra Oppdal gikk turen med bil, og ved Korporalsbrua hadde de en kort stopp der ordførerkandidat Bjørn Enge (H) orienterte om at tunnelplanene er i boks.

Lokale politikere

Deretter kjørte de langs E6 til Skjerdingstad bru som er nordenden i prosjektet. Der orienterte fylkesordførerkandidat Torhild Aarbergsbotten om hvor mye det betyr for Trøndelag å få E6-strekninga bygd så fort som mulig, og det for å få bort strekningas status som ulykkesbelastet og en hemsko for næringslivet. Ordførerkandidatene Stine Estenstad og Bjørn Enge var også til stede, og de fikk klare råd fra Hofstad Helleland:

Bli enig lokalt og få vedtatt reguleringsplanene slik at planleggingsprosessen er overstått når veiselskapet trer i kraft.

Uenighet lokalt kan skape tvil om veiprosjektet, mener Hofstad Helleland.

- Strekninga Skjerdingstad-Ulsberg er en av fem prosjekter som går over til veiselskapet, og jeg er jublende glad for at prosjektet har fått finansiering. Da vi kom i regjering, oppdaget vi at det ikke var satt av planleggingsmidler til ny E6 og vi sørget for å få på plass det, sa Hofstad Helleland.

Ordførerkandidat Bjørn Enge mener det er essensielt at det er lokal enighet, og at det ikke oppstår skjær i sjøen.

Det samme mener ordførerkandidat Stine Estenstad som mener det må bli slutt på å krangle om lokale gjerdestolper, og at en i stedet hever blikket.

Fire kilometer på 20 år

- Det er blitt jobbet med E6 i 40 år, og på 20 år er det bygd fire kilometer med ny E6. Nå må vi få løftet prosjektet vekk fra de lokale gjerdestolpene. Vei tar mye fokus, og det er viktig at politikerne også får tid til å konsenterer seg om annet enn vei, sier Estenstad.

Neste etappe etter Skjerdingstad var Orkdal, og på slutten av dagen skal Hofstad Helleland vise fram køa på E6 over Heimdalsmyra.

- Den er et godt eksempel på en flaskehals på grunn av etappevis utbygging, sier Hofstad Helleland.