Daglig leder Siw Anita Singstad i Nettbuss Melhus er kjempestolt over sjåførene sine. Mange har begynt å bruke pausetida si til sykling og trening. Hun sier at fysisk trening er en klar forutsetning for å holde det gående som bussjåfør til man blir pensjonist.

– Vi ser det veldig godt. De som trener blir ikke sykmeldt, og dette har klar sammenheng med trening og gode helse, sier Singstad.

Sjåførene gleder seg

Sjåførene ser fram til hver treningsøkt, enten det skjer med sykkel eller på treningsstudio.

– Vi har ikke råd til å bli syke, for da mister vi treningene på arbeid, ler Ole-Jacob Stav. Han var den som tok initiativ til å få sjåførene ut av pauserommet for litt over ett år siden. Mange har ei vaktordning der de har fri noen timer midt på dagen. I stedet for å sitte med kaffe i godstolen har ni av 15 sjåfører på Melhus startet regelmessig trening.

– Mange trener to dager i uka, og noen er helt oppe i åtte dager i uka, smiler Ole-Jacob.

Ei vanlig sykkelrute er til Korsvegen og tilbake. Fire-fem mil går unna som en leik. Torsdag denne uka var sannsynligvis høstens siste trening, på grunn av glatt føre. Én av deltakerne på torsdag bor i Trondheim, og han syklet tur-retur Trondheim-Melhus i tillegg.

– Det har tatt helt av, og det stimulerer flere til å bli med. Treninga har også styrket fellesskapet, sier Ole-Jacob Stav.

Frøya rundt

Han har vært aktiv syklist i snart ti år, og deltar i turritt. Nå tenker sjåførene også å hive seg med på konkurranser. Neste års «Frøya rundt» risikerer å få besøk av karene i Nettbuss-drakt.

– Et langt sjåførliv har nok satt preg på oss, men skinnet bedrar. Vi har kappsyklet opp Løvsetbakkan, og jeg har ikke en sjanse mot den største av oss. Bare se på lårmusklene hans, sier Stav.

Det er god stemning på pauserommet etter ei sykkeløkt. Karene jekker seg opp på adrenalin og gode hormoner, og Siw Anita Singstad tror dette påvirker både overskuddet og hvordan de møter sine passasjerer etterpå.

Stadig flere bedrifter har innsett dette, og journalisten spør om sjåførene får bruke av egen arbeidstid på treninga.

– Ja, det skulle tatt seg ut. Se for deg en buss som stopper en halv time utenfor 3T fordi sjåføren skal på aerobic. Nei, det går nok ikke. Men vi sponser det meste av treningsavgifta, og sjåførene betaler bare 100 kroner i måneden. Og da slipper de å bruke tid på trening når de kommer heim seint på ettermiddagen, sier Singstad.

– Karene har blitt råspreke, og jeg er så imponert, sier teamlederen, som stilte med kake på siste dag med sykkeltrening. Når syklistene skal sykle «Frøya rundt», spøker hun med å delta i følgebuss.

Stor helsegevinst

Daglig leder Thomas Valø i treningssenteret 3T på Melhus har fulgt opp sjåførene, og deler Singstad sitt syn på effektene av trening.

– Forskning viser at fysisk aktivitet ikke bare gir en sterkere og sunnere kropp, men virker positivt psykososialt og mentalt. Det viser seg helt klart at sykmeldinger går ned og prestasjoner på jobb øker, sier Valø.

– Hvilken trening anbefaler du for en slik gruppe som sjåførene på Melhus?

– Det er alltid slik at den mest effektive treninga er den som gir deg lyst til å fortsette. Hvilken trening du driver er ikke avgjørende, men gjerne en kombinasjon av styrke og kondisjon. Det viktigste er å få litt puls, og å bli sliten, sier Thomas Valø.

– Hva med risikoen for skader?

– Det oppstår flere skader av å være inaktiv. Å trene med høg puls gir helt tydelig reduksjon i skader og livsstilssykdommer, sier Thomas Valø.

Hans viktigste budskap til bussjåførene er: Det er ikke farlig å sitte rolig i åtte timer, men farlig å bli sittende resten av tida.

PLASS TIL FLERE: Siw Anita Singstad er teamleder for Nettbuss-sjåførene på Melhus. Hun har flere slike sykkeldrakter som Geir Dahlø har hvis flere vil melde seg på.
ILDSJEL: Ole-Jacob Stav satte i gang treningstilbudet for bussjåførene i Nettbuss på Melhus. Han sier det er økt oppmerksomhet rundt fysisk aktivitet og trening hos sjåfører. I Trondheim finnes tilbud om både turgrupper, fotball, bowling og skyting. Men avdelinga i Trondheim har langt fra så stor deltakelse som den på Melhus.