For 2016 har regjeringa satt av 50 millioner kroner til E6 i Soknedal, opplyser fylkestingsrepresentant Torhild Aarbergsbotten (H) og stortingsrepresentant Linda C Hofstad Helleland (H) til Trønderbladet. Aarbergsbotten er stortingsrepresentant for tida. Lederen i Stortingets samferdselskomite, Linda C. Hofstad Helleland er ute på reise, og Trønderbladet har fått tak i henne på telefon.

Statens vegvesen har estimert at det koster 820 millioner kroner å bygge den 7,5 kilometer lange E6-strekninga i Soknedal. E6 mellom Vindalsliene og Korporalsbrua skal bygges med midtrekkverk og mange stopplommer. Fotgjengere og syklister skal bruke veiskulderen. På deler av strekninga blir det tunnel.

- Vi skulle gjerne ha satt av mer til E6 i Soknedal, men reguleringsplanen er ikke ferdig ennå. Statens vegvesen har ikke bedt om mer enn 50 millioner kroner, og pengene går til rydding og lignende, sier Hofstad Helleland.

Ei bevilgning på 50 millioner kroner betyr at E6 i Soknedal såvidt startes opp neste år.

Veiselskapet

Hofstad Helleland (H) kjempet en innbitt kamp for å få E6 Soknedal ut av det nye veiselskapet Nye Veier, og lyktes.

- Det er ei bra ordning å ta ut E6 i Soknedal ut av veiselskapet. Vi tar det ut slik at det ikke blir ytterligere forsinkelser, sier Hofstad Helleland.

E6 Soknedal har lenge stått på lista over planlagte byggeprosjekter, og avtroppende ordfører Erling Lenvik har gjentatte ganger pekt på at byggestart for denne strekninga er blitt lovt for lenge siden. Dagens E6 i Soknedal har mye tungtrafikk, og et sikkert vintertegn er lastebiler som kjører ut i elva.

I høst sa Aarbergsbotten til Trønderbladet at Hofstad Helleland hadde gått på Samferdselsdepartementet for å få E6 Soknedal ut av veiselskapet. Veiselskapet trer ikke i kraft før ved nyttår, og det kan ta tid før selskapet er i full virksomhet og har bestemt seg for når de sju veiprosjektene skal settes i gang. Hofstad Helleland sier til Trønderbladet at det vil ta tid å få veiselskapet i sving.

Samferdselsdepartementet har bedt veiselskapet om å ta over tre prosjekter fra Statens vegvesen, og ingen av disse tre er E6 Skjerdingstad-Ulsberg. Alle tre er i Sør-Norge.

- Få planene fortest mulig gjennom slik at det er ingen tvil om at veiselskapet fort kan kjøre i gang prosjektet, var Linda C. Hofstad Hellelands råd til lokalpolitikerne i Melhus og Midtre Gauldal da hun møtte dem på Skjerdingstad i august.

Med vedtatte reguleringsplaner for E6, vil E6-prosjektet fra Skjerdingstad til Ulsberg ligge gryteklart når det nye veiselskapet Nye Veier tar fatt ved nyttår, mente Hofstad Helleland som leder Stortingets transport- og kommunikasjonskomite.

- Ingenting er satt av til E6 i Melhus fordi reguleringsplanene ikke er klare, sier Hofstad Helleland.

Regjeringa foreslår å gi en milliard kroneri tilskudd til Nye Veier, og at det settes av 300 millioner kroner i driftskreditt til selskapet.

Godsterminalen

Den planlagte godsterminalen sør for Trondheim, er ikke med i statsbudsjettet for 2016, opplyser Hofstad Helleland.

- Jernbaneverket og Samferdselsdepartementet jobber med saken, sier Hofstad Helleland.

Regjeringa har ennå ikke bestemt om den nye godsterminalen kommer på Torgård eller Søberg.