– Det er trygt i dag på Kvål, understreker assisterende rådmann Morten Bostad.

Ordfører Gunnar Krogstad sa etter å ha fått Sweco-rapporten presentert for Melhus formannskap på tirsdag:

– Det er ikke farlig å bo på Kvål.

Melhus formannskap fikk tirsdag presentert Swecos rapport om områdestabiliteten på Kvål, og rapporten var bestilt av Melhus kommune. Rapporten viser at et kvikkleireskred kan få alvorlige konsekvenser, og kan ta med seg Rosmælen skole som har 140 elever, fylkesveien, Trønder-Lyns idrettsanlegg og boliger. Selv om rapporten omtaler hva som blir konsekvensene av et kvikkleireskred, er kommuneledelsen opptatt av at ingen kvålsbygger skal frykte at det er utrygt på Kvål.

Dyrt å sikre

Mange har ventet spent på rapporten fra Sweco fordi den er avgjørende for om Melhus kommune kan bygge ny barnehage på Kvål, og tillate økt aktivitet i dalbunnen. Trønder-Lyn fikk omsider bygge klubbhus og kunstgressbane, men måtte bygge kunstgressbane oppå naturgressbanen fordi Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) ikke tillater tiltak som gir flere personer enn Kvål har i dag.

NVE opplyser at det ifølge et forsiktig anslag vil koste 40 millioner kroner å sikre på Kvål slik at det kan bli økt aktivitet i form av for eksempel ny barnehage. Det opplyste ingeniør Joar Skauge fra NVE til Melhus formannskap på tirsdag.

– Det er krav om at det skal være samfunnsøkonomisk lønnsomt, og vi har en drøss med prosjekter, sa Skauge.

Samfunnsøkonomisk nytte beregnes ifølge NVE, i et regnestykke med blant annet antall personer i området, boligmasse og om veier kan bli stengt. Sikring på Kvål ligger ikke på topp på NVEs liste, og NVE kan ikke love sikring på Kvål nå.

Mange lastebillass

For å sikre slik at det kan tillates tiltak, må store mengder masse kjøres ut av området og nye masser kjøres inn for å stabilisere. Sweco har beregnet at 350.000 kubikkmeter masse må fraktes inn for å avlaste områder som kan skli ut, og Skauge fra NVE peker på at dette dreier seg om mange lastebillass.

– Det må også lages veier for å få fraktet massene. På Ler måtte vi ta bort 15.000 kubikkmeter masse, opplyser assisterende rådmann Bostad.

Han viser til at NVE har erosjonssikret bekker, og han mener at det er trygt slik det er i dag på Kvål.

Barnehagen

I formannskapsmøtet og etterpå er Bostad klar på at rådmannens anbefaling som før, er å satse på barnehageutbygging på Ler framfor på Kvål. Ifølge Bostad er det en prekær mangel på barnehageplasser i Melhus sør.

Les også: Har ventet lenge på rapporten

Kravet om sikring før det kan bygges, har ført til at det har vært nærmest byggeforbud på Kvål. Politikerne har ønsket å bygge ut Rosmælen skole, og at avdelinga i Sorenskrivergården blir overført til den nye barnehagen. Jan Arne Bremnes (KrF) spurte i formannskapet om det er slik at hvis flere skal flytte til Kvål, må det gjøres tiltak. Dette fikk han bekreftet.

De nye boligfeltene som er under planlegging på Hermanstad og Brannåsen, blir ikke berørt av dette fordi de er over den marine grense. Formannskapet fikk ei orientering om rapporten, og tok ikke stilling til eventuelle tiltak. Tidligere har Melhus bidratt til sikringstiltak rundt omkring i kommunen med en såkalt distriktsandel.

Kvikkleira

Sweco har foretatt grunnundersøkelser, og åtte punkter i de to undersøkte områdene Egga og Forset viser at det er kvikkleire. I tillegg er det påvist leire andre steder. Sweco opplyser i rapporten at det ikke er påvist berg i noen av sonderingene som er gjort, og at det antas at dybden til berg er stor i området. Kvikkleirelaget kan ifølge Sweco, være på opptil 25–30 meter tykt. Over dette ligger et leirelag på 10–15 meter.

Rektor Aud Jorun Underdal fra Rosmælen skole var til stede da geotekniker Kristin Eikemo Opdal fra Sweco presenterte rapporten.

– Jeg er beroliget på at det er trygt det vi har i dag, sier Underdal.

Når det gjelder den ønskede utbygginga av Rosmælen barnehage, ønsker Underdal ikke å kommentere noe rundt at utbygginga kan bli utsatt igjen.

Geotekniker Kristin Eikemo Opdahl fra Sweco orienterte formannskapet om rapporten. I midten assisterende rådmann og t.h ingeniør Joar Skauge fra NVE.