Melhus kommunestyre har gitt klarsignal for bygging av 18 kommunale boenheter på tomta Midttun på Søberg, men så langt har ikke bygginga skjedd. Årsaken er ifølge virksomhetsleder Morten Børseth, at det må søkes om dispensasjon fra rekkefølgebestemmelser.

Gjennomgangsboliger

De 18 boenhetene er tenkt som gjennomgangsboliger, og er planlagt som 12 toromsleiligheter og 6 treromsleiligheter. Disse er ment som et midlertidig botilbud, og Melhus kommune får støtte fra Husbanken til bygging av denne typen boliger. Virksomhetsleder Børseth forteller at kommunen gir leiekontrakt på maksimalt tre års botid. Kostnadsramma er 22 millioner kroner, og Gauldal Bygg har vunnet anbudet.

Jernbaneovergangen

I nærheten av det planlagte boligfeltet med de 18 boenhetene, ligger en jernbaneovergang. Det er ikke nødvendig for de framtidige beboerne i boenhetene å kjøre eller gå over jernbaneovergangen for å komme til boligene.

Imidlertid har kommunestyret for ei tid tilbake lagt tomta Midttun som kommunen eier, inn i planen for området. I planen står det at det er rekkefølgebestemmelser som må oppfylles, og disse går på at det ikke kan tillates mer boligbygging i området før jernbaneovergangen er sikret. Jernbaneovergangen har lys og bommer, men Jernbaneverket mener at det er behov for en undergang. Så langt er ikke denne blitt bygd av økonomiske årsaker, og kravet har vært en brems på boligbygginga på Søberg.

Nylig fikk et par dispensasjon for å kunne skille ut ei tomt for framtidig boligbygging, og denne tomta ligger slik at den som skal til den framtidige boligen, må krysse dagens overgang. Søkerne ble i vedtaket fra formannskapet, pålagt å betale en egenandel på 100.000 kroner til et fond øremerket planfri kryssing av jernbanelinja.

Om dispensasjon

– Vi har forhåpninger om å komme i gang, sier virksomhetsleder Morten Børseth i Melhus kommune.

Børseth forteller at kommuneadministrasjonen har søkt om dispensasjon fra rekkefølgebestemmelsene.

– Jeg ønsker at dispensasjonen skal behandles politisk, sier Børseth.

Ett moment administrasjonen vurderer, er om kommunen skal være med på delfinansiering av jernbanekulverten. Børseth sier at det ikke vil være unaturlig at kommunen skyter penger inn i et fond som siden kan brukes til å finansiere ny passering av jernbanen selv om jernbaneundergangen ikke er nødvendig for dem som vil bli boende i de 18 boenhetene.

Det er ikke første gang Melhus kommune søker seg selv om dispensasjon. Ett eksempel er bygging av kommunale boliger på dyrkamark (LNF-område) i Vollmarka.

Jernbaneovergangen ligger flere hundre meter unna de planlagte boligene. Tomta Midttun kan såvidt skimtes til venstre på bildet. Foto: Gunn Heidi Nakrem