Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) bebuder at kommuner fritt kan bygge gang- og sykkelveier med enklere standard.

Kvål

I Melhus kan enklere standard være aktuelt for den planlagte gang- og sykkelveien fram til nye boligfelt på Kvål. Denne vil ikke fylkespolitikerne betale for selv om gang- og sykkelveien skal gå langs en fylkesvei, og stedet lemper politikerne utgiftene over på boligbyggere. Ifølge et grovt kostnadsoverslag Melhus kommune har gjort, vil gang- og sykkelveien koste 17 millioner kroner.

Les også: Sender regninga til Melhus

Fylkesutvalget har ønsket at gangveien langs fylkesveg 695 (Bennavegen) skal være med i et pilotprosjekt for gangveier med forenklet standard slik samferdselsministeren har signalisert. Det fortalte fylkespolitikere i april i Trønderbladet.

Nå har statsråden uttrykt glede over at Vegdirektoratet har tydeliggjort at kommuner og fylkeskommuner selv kan bestemme standarden på gang- og sykkelveier, og at det ikke er nødvendig å følge Statens vegvesens krav til standard.

- Vi skal bygge mer sykkelvei og få mer igjen for pengene, uttaler statsråd Solvik-Olsen i ei pressemelding.

Les også: Tar tid å få utredet gangveien

Fikk henvendelser

Solvik-Olsen viser til at han har fått en rekke henvendelser fra ordførere som fortalte om skyhøye kostnader med å bygge gang- og sykkelveier, og at de ønsket lokale tilpasninger. Fylkeskommuner har også pekt på utfordringer med å bygge gang- og sykkelveier når prisen blir så høy.

Les også: Vil ha bypenger til gangvei langs Åsvegen

Les også: Nye regler for sykkelritt

- Noen steder er det viktig å bygge brede gang- og sykkelveier som kan håndtere stort antall syklister og gående, andre steder er det langt færre fotgjengere, men som likevel har stort behov for å skjermes fra trafikken på veiene. Måle er å få bygd mer gang- og sykkelvei for pengene. Dette skal selvsagt ikke gå på bekostning av trafikksikkerheten, uttaler Solvik-Olsen.