Fylkesutvalget har vedtatt at den nye gangveien langs fylkesveg 695 (Bennavegen) kan bygges nå. Politikerne ønsker at gangveien skal være med i et pilotprosjekt for gangveier med forenklet standard i tråd med ønsket fra samferdselsministeren. I tillegg til Kvål er Hitra og Bjugn valgt ut. Forenklet utgave skal ifølge fylkespolitikerne ikke gå utover kvaliteten og trafikksikkerheten.

Får henvendelser

For familien Løftamo er dette svært godt nytt.

- Vi har hatt mange henvendelser fra folk som vil kjøpe tomter etter at komité for teknikk og miljø ga klarsignal til at rådmannen skal starte regulering, og deriblant fra folk som er berørt av E6. Vi har avtale med Boligpartner. Nå er neste trinn oppstartsmøte og innlevering av reguleringsplan. Vi håper å få begynne graving i høst, sier Lasse Løftamo som er daglig leder i Løftamo AS.

Han forteller at firmaet Løftamo vil ta gravinga selv. Firmaet har fire ansatte.

- Det er vanskelig å være entreprenør i ei bygd der det ikke er lov å bygge. Nå åpner det seg på Kvål, sier Lasse Løftamo.

Stort felt

Torgeir Løftamo opplyser at feltet på Hårråbakken vil få 75–85 tomter alt etter hvilke hustyper som velges. Han forteller at tilbudet om tomt kan føre til at folk som før har lett forgjeves etter tomt i hjembygda, nå vil flytte tilbake. Komitéleder Mikal Kvaal (H) er svært fornøyd med at Melhus kommune kan tilby tomter i egen kommune til dem som må flytte, og han viser til området like ved det planlagte boligfeltet er blitt kåret til kommunens fineste friluftsområde.

Allerede på 1960-tallet ringte folk om tomter. Fylkeskommunen stilte krav om gangvei, men hadde ikke satt den på prioriteringslista. Den forrige flertallsgruppa foreslo at Melhus kommune kunne forskuttere for å få realisert boligfelt, og forslaget er nå grepet tak i av fylkesutvalget.

Fylkesutvalget

Sist tirsdag vedtok fylkesutvalget at gang- og sykkelveien skal betraktes som fylkeskommunal såfremt Melhus kommune er byggherre, finansierer tiltaket og står for kostnadsrisiko. Når gangveien er ferdig bygd, skal den vederlagsfritt overføres til fylkeskommunen som da tar over driftsutgiftene heter det i forutsetningene for vedtaket.

- Gang- og sykkelveien skal få forenklet standard om den blir med i pilotprosjektet, og det kan bety halvert kostnad. Det koster 15.800 kroner pr. løpemeter å bygge en gangvei. Fylkeskommunen har ikke penger til å ta kostnadene med denne gang- og sykkelveien, og den står heller ikke på prioriteringslista, sier Guro Angell Gimse (H) som er både lokalpolitiker og fylkespolitiker.

Fylkespolitiker Henrik Kierulf (H) mener dette prosjektet vil være et godt eksempel på samhandling mellom fylkeskommunen og kommunen, og han forteller at det har vært avgjørende for fylkesutvalget at folk som bor langs E6 får ny bolig.

Gang- og sykkelveien fra Eid skole til Husåsen langs fylkesveg 708 (Hølonda) er også med i samme vedtak.

Vil ha vedtak

Melhuslista og Senterpartiet mener det fortsatt gjenstår formelle vedtak før det kan jubles over gangvei på Kvål.

- Vi poengterer at det pr. dato dessverre ikke foreligger vedtak som medfører oppstart og finansiering av gang- og sykkelveien på Kvål, uttaler Merethe Moum i Melhuslista.

Sigmund Gråbak (Melhuslista) mener det er vanskelig for utbyggerne å gå i gang så lenge de ikke vet hva de skal betale for gangveien pr. tomt, og han har ringt rundt til utbyggerne. Riktignok har formannskapet tidligere vedtatt at to husbyggere skal betale 100.000 kroner pr. tomt, men han mener det må foreligge et formelt vedtak i kommunestyret. Tirsdag ville Gråbak fremme interpellasjon om dette i kommunestyret, men fikk ikke det fordi ordfører Gunnar Krogstad (Ap) viste til at i henhold til reglementet var tida var ute for interpellasjoner. Da hadde opposisjonen allerede fått besvart tre interpellasjoner. At Gråbak ikke fikk fremme sin interpellasjon, reagerer Melhuslista og Senterpartiet sterkt på.

Foto: Gunn Heidi Nakrem