Da Melhus formannskap i dag skulle komme med en høringsuttalelse om Miljøpakkens handlingsprogram for årene 2016-2019, satte politikerne opp ei liste over hva formannskapet forventer at Miljøpakken skal stille med midler til.
Les også: dette betalte Miljøpakken 250 millioner for
Bytaksten
Utvidelse av bytaksten til å gjelde hele Melhus kommune synes politikerne er ekstra viktig. I dag stopper bytaksten (sone Stor-Trondheim) på Ler. Det har ført til at en del tar bussen/toget til Ler og så kjører videre dit de bor fordi de sparer tusenvis av kroner på det framfor å ta bussen eller toget helt fram.
Les også: Miljøpakken vil ha flere kollektiv-pendlere
Melhuslista kom med et utvidet forslag til hva forventninga til Miljøpakken er, og dette ble enstemmig vedtatt av formannskapet.
Lista
Dette er lista over det Melhus kommune vil ha penger til:
- Bytakst i hele Melhus
- Felles billettløsning for buss og tog
- Nytt parkeringsanlegg i Melhus sentrum
- Ferdigstillelse av parkeringsanlegget for sykler for pendlere som skal ta buss eller tog
- Innfartsparkering på Kvål
- gang- og sykkelvei langs Åsvegen mellom Kvammen-Rødde
- evaluering av byrdefordelingsprinsippet by-land i Miljøpakken.
Evaluering
Når det gjelder sistnevnte krav, sa opposisjonsleder Jorid Jagtøyen (Sp) at daværende fylkesvaraordfører Arne Braut (Sp) etterlyste den utlovede evalueringa og at fylkesordføreren hadde lovt at den skulle komme. Imidlertid har den ennå ikke kommet.
Melhus, Skaun og Malvik ønsker å få undersøkt om bompengeinnkrevinga er rettferdig ettersom takstene er høyest på kommunegrensa mellom Melhus og Trondheim og på grensa mellom Malvik og Trondheim. Inne i Trondheim er takstene lavere enn den er på kommunegrensene, og det reagerer nabokommuner på.
Les også: misnøye med skjevfordeling av bompengene