Hver arbeidsdager reiser tusenvis inn til Trondheim for å jobbe der, og over halvparten av sysselsatte melhusbygger pendler inn til byen. Bare hver femte arbeidspendler fra nabokommunene velger å reise kollektivt.

Vil korte ned køene

Miljøpakken vil ha ned bilbruken for å dempe køene inn mot Trondheim sentrum, og erfarer at det ikke er så lett å få gjennomført.

Ifølge ei orientering fra Henning Lervåg og Hans Kringstad i Miljøpakken under regionmøtet for Trondheimsregionen 30. oktober, øker bilbruken i nabokommunene til Trondheim.

- Bare 20 prosent av arbeidsreiser fra nabokommuner til Trondheim er med kollektivtransport, opplyste Lervåg og Kringstad.

Dette står i kontrast til uttalelsene de kommer med om at Miljøpakken har gjort Trondheim/Trondheimsregionen til et forbilde nasjonalt sett med nedgang i bilbruk og sterk vekst i miljøvennlig transport som det heter i nyhetsbrevet.

Utvidet bytakst?

Trondheimsregionen er ei sammenslutning for kommuner som Melhus, Midtre Gauldal, Skaun, Klæbu og Trondheim. Politikerne har fremmet ønske om mer innfartsparkering, utvidet bytakstsone og samarbeid mellom Miljøpakken og nabokommunene for å øke kollektivbruken. Bytakstsonen i Melhus går til Ler.

Les også: hvorfor er det dyrere med toget?

Samferdselsdirektør Erlend Solem fra Sør-Trøndelag fylkeskommune opplyste at det vil komme mer innfartsparkering. Hans konklusjon er at det blir ekstremt dyrt å kapre bilister som er lite villig til å reise kollektivt, og at busskapasiteten må dobles om en skal nå målet om at veksten i personbiltrafikken ikke skal øke.

Les også: du kan parkere gratis utenfor Melhus bedehus

Les også: parkeringsappen som garanterer deg plass