Under møtet i Trondheimsregionen der ordførere fra blant annet Melhus, Midtre Gauldal, Skaun og Trondheim var samlet, ble det vedtatt en uttalelse om fire felt på E6 forbi Melhus sentrum. Initiativet til uttalelsen som går til Samferdselsdepartementet som tar imot innspill om Nasjonal transportplan.

Godsterminal

- Tidligere har jeg sagt at det haster mer med en godsterminal enn fire felt forbi Melhus sentrum. Godsterminal er et alternativ fram i tid, sier ordfører Gunnar Krogstad.

Les også: - Haster mer med godsterminal

Krogstad tok opp spørsmålet om antall felt på E6 forbi Melhus sentrum under fredagens møte i Trondheimsregionen.

- Ikke logisk

- Det er ikke så logisk med to felt forbi Melhus sentrum og så fire felt resten av veien. Nå må staten se på hvordan dette skal gjøres. Alt tilsier at det burde være fire felt fram til Skjerdingstad der den nye E6-en starter, sier Krogstad.

Les også: Om kampen mot fire felt

Statens vegvesen, Nye Veier og regjeringa har lagt opp til at ny E6 fra Skjerdingstad og til Støren skal ha fire felt. Deretter blir det tofelts vei med rikelige forbikjøringsfelt. For utrykningskjøretøy kan det by på problemer med å komme seg forbi andre kjøretøy på veistrekninger med to felt og midtdeler når det ikke er forbikjøringsfelt.

Les også: Om de nye stolpene ved E6

Melhusordføreren har protestert på at det skal være fire felt fra Gyllan til Støren fordi han mener fire felt vil legge beslag på for mye dyrkajord på Hovin. Hovin vil få åttefelts vei hvis det blir fire felt parallelt med dagens E6 og lokalveien (gammel-E6). Nå har han et håp om at dagens E6 med midtdeler fra 2013 kan benyttes i ny E6. Hvorvidt Svebrua må rives da, er ikke avklart.