- Det haster mer å få til en godsterminal på Torgård slik at vi får gods over på jernbanen. Dessuten har vi noen utfordringer på Åsvegen nå som E6 mellom Sentervegen og Jaktøya bygges ut, sier ordfører Gunnar Krogstad (Ap).

Nasjonal Transportplan

Under siste formannskapsmøte som var et ekstraordinært møte der formannskapet skulle gi signal om veiføring for ny E6 på Hovin, luftet Krogstad spørsmålet om fire felt på E6 forbi Melhus sentrum. Dagens E6 på den strekninga har to felt og midtdeler, og det holder når det gjelder trafikksikkerheten mener Krogstad.

Flere har tatt til orde for at E6 forbi Melhus sentrum bør ha fire felt nå som det blir fire felt ellers fra Trondheim til Støren.

- Vi skal komme med innspill til Nasjonal Transportplan, og jeg luftet i formannskapet om Melhus kommune skal gjøre det, sier Krogstad.

Trafikksikkerheten

Krogstad er fornøyd med dagens standard på E6 forbi Melhus sentrum, og sier at han ikke vil gå i fakkeltog for å få bygd to felt til der. Tidligere har han forsøkt å få stanset firefelts motorvei på Hovin.

Les også: Vil ikke blokkere for fire felt på Hovin

- Årsdøgnstrafikken forbi Melhus sentrum er omtrent det dobbelte av hva den er på Hovin. Veibygging har sine sider. Hvis Statens vegvesen mener E6 forbi Melhus sentrum bør ha fire felt på grunn av kapasiteten og hvis det er nødvendig med fire felt til Støren, er en logisk følge av det også blir fire felt forbi Melhus sentrum, sier Krogstad.

Da E6 forbi Melhus sentrum skulle bygges, var det strid om bygging på dyrkamark. Midtdelerne ble montert etter at politikerne engasjerte seg, og siden viste det seg at midtdelerne førte til kraftig fall i antall ulykker.

I fagetatenes forslag til Nasjonal Transportplan er godsterminal på Torgård foreslått langt fram i tid. Krogstad mener at det haster med å få bygd en godsterminal for å få godsfrakt