Natt til mandag klokken fire startet Statens vegvesen opp arbeidet med å støpe Leinstrandbrua på Klett. Støpingen er beregnet å ta 24 timer og jobben skal være ferdig natt til tirsdag.

Den nye brua blir en overgangsbru fra E39 til E6 for trafikk nordover. Den nye brua er 120 meter lang og elleve meter bred, og har fem spenn.

Hele 1150 kubikk med betong gikk med under støpinga av dekket. I tillegg ble det brukt betong i søylene og kantdragerne. Dette gjør at det er den største enkeltstøpen i hele prosjektet, der PEAB er entreprenør og Unicon leverer betong.

Ferdig støpt natt til tirsdag

Mandag morgen fikk Trønderbladet være med kontrollingeniør betong Svein Selliseth og teknisk byggeleder Camilla Svendgård i Statens vegvesen rundt på anleggsområdet.

- Vi er godt i gang. Da jeg var her klokken åtte i morges lå vi et kvarter bak skjema. Rushtrafikken gjør at betongbilene som kjører fra verket i Fossegrenda blir litt forsinket, opplyser Selliseth.

- Det er ingen krise om de holder på en time lengre enn planlagt. Jeg regner med at de tar igjen den tapte tiden i kveld og utover natta når det er mindre trafikk. Vi så det samme da vi støpte Ekrabru. De fikk mye mer betong i formen enn det de hadde kalkulert med, sier Svendgård.

Rundt elleve arbeidere jobber på brua og fem funksjonærer har ansvaret for å ta imot betongen. I tillegg har betongleverandøren det meste av mannskap på jobb for å få fraktet betongen til brua.

- Mellom klokken to og tre natt til tirsdag skal det siste lasset med betong være på plass i formen. Så tar det nok to-tre timer å få rettet opp og glattet av toppen. Jeg regner med vi er ferdige i fire-fem-tiden i natt, fortaller Selliseth.

Biltrafikk på brua til våren

Hvert åttende minutt kommer det biler med betong. En bil rommer syv kubikk med betong. To pumper er på plass ved brua for å fylle formen, en på 47 meter og den andre på 57 meter.

Ifølge Svendgård og Selliseth vil den nye brua bli tatt i bruk for første gang rundt påsketider neste år. Dette vil skje i en periode når man starter opp arbeidet med å bygge rampa fra E6 til E39.

- Vi er avhengig av flere ting for å få lagt E6-trafikken over brua. Det må blant annet være minst fem varmegrader når vi legger asfalten. Vi satser på en fin vår, sier Selliseth.

- Hvor mye koster brukonstruksjonen?

- Rundt beregnet har konstruksjonen en kostnad på 20.000 kroner per kvadratmeter, opplyser Selliseth.

Brukonstruksjonen er spennarmert. Det vil si at elleve rør med 19 kabler går inn i brua. Spennkablene tar unna det meste av trykket, slik at det ikke er nødvendig med like mye armering.

- De håper at de kan starte opp arbeidet med å spenne opp brua til helga. Da skal de kjøre tyntflytende betongmasse inn i rørene, sier Svendgård.