Statens vegvesen anbefaler melhuspolitikerne å velge E6-kryss sør for Ler sentrum i stedet for på nordsida.

Kryss på nordsida mener vegvesenet er teknisk krevende. Anbefalinga framkommer i reguleringsplanforslaget Statens vegvesen nå legger fram for Melhus formannskap. Reguleringsplanen skal ut på høring.

Les også: Melhus formannskap ville ha utredet kryss på nordsida

Strekninga forbi Ler er en del av E6-prosjektet Skjerdingstad -Ulsberg. Denne strekninga er av Statens vegvesen, beregnet å  koste 15,5 milliarder kroner. Fylkeskommunen har vedtatt at det skal bygges seks bomstasjoner, og at bilistenes andel skal være 3 milliarder kroner.

Høy bru

Ulempen med et kryss på nordsida av Ler sentrum ifølge vegvesenet, er at området er flatt og ei bru vil komme høyt inn på jordene på Ler. Av hensyn til høydeforskjellene og for å komme over jernbanesporet, trengs det store bruer og fyllinger, forklarer vegvesenet.

Jernbanen fungerer som flomvoll inn mot Ler. Vegvesenet har vurdert ei løsning der en bygger vei under jernbanesporet, men da vil det trengs flomvoller som forhindrer flomvann i å oversvømme undergangen.

Losengrenda

I stedet anbefaler Statens vegvesen et kryss på sørsida av Ler sentrum fordi det vil gi ei bru uten fundamenter i elva. Fra krysset vil det E6 gå over til Losengrenda på Kvål.

Statens vegvesen har endret vei-planene for Losengrenda, og der ønsker vegvesenet å ha en lang tunnel i stedet for en kort i Kleivahammeren. Sprenging i Kleivahammeren kan føre til sammenrasing av fjellet og store steinblokker i dalbunnen med den følge av at elvebunnen bryter sammen ifølge vegvesenet.

Endringene av planene for Losengrenda har ført til at tre nye hus må innløses, opplyser vegvesenet i planforslaget. Beboere i Losengrenda har vært misfornøyd med at ny E6 legges på vestsida av Gaula, og i stedet mener de E6 må gå på østsida. De har nå et håp om at kontrollutvalget i Melhus kommer fram til at spørsmålet om linjeføring for ny E6 må behandles på nytt av kommunestyret.

Les også: Klager til kontrollutvalget

Les også: Nye bruer i Gaula