Melhus har hatt en liberal håndtering av søknader om snøscooterkjøring, men nå foreslår rådmannen en skjerpelse for å få bukt med ulovlig kjøring.

Øvre tak

Rådmannen har foreslått at det skal være et øvre tak for antall turer pr. løyve, og at det skal framgå klart og tydelig at hensikten med snøscooterkjøringa skal være frakt av bagasje og utstyr. Hensikten skal ifølge rådmannen, ikke være rekreasjon. Forslaget fra rådmannen er maksimalt 10 turer pr. sesong. Videre anbefaler rådmannen at det blir større kapasitet for leiekjøring. Forrige sesong ble det utstedt seks løyver for leiekjøring, mens to rapporterte inn kjørebok.

Dagens løyver går ut ved årsskiftet, og alle må søke på nytt.

I Melhus kan en søke om snøscooterløyve om en har minst 2,5 kilometer fra hytta til brøytet bilvei.

Snøscooterløyper

Snøscootertraseer kan scooterfolket se langt etter ettersom kommunestyret med 31 mot 6 stemmer har vedtatt at utredning av snøscootertraseer skal utsettes til våren 2020. Melhuslista og Fremskrittspartiet stemte imot da saken var oppe i kommunestyret. Kaare Qvenild tok ordet i debatten, og foreslo at utredning av snøscooterløyper starter neste høst.

Spørsmålet om snøscooterløyper som kommunestyret tidligere har vedtatt, kom opp fordi rådmannen bad om en utsettelse på grunn av store planleggingsoppgaver for administrasjonen.

Slik Trønderbladet tidligere har skrevet, vil politikerne i stedet satse på å få lagt plan for Brekkåsen slik at boligbygging kan komme i gang der, få ferdig områdeplan for Ler og få gjort ferdig planen for Melhus sentrum. Arbeidet med reguleringsplaner for E6 tar også tid. I går hadde Nye Veier oppstartsmøte med Melhus kommune om reguleringsplanen for Melhus sentrum-Kvål. Kommunestyret har vedtatt at rådmannen kan hente inn ekstern hjelp for å få god framdrift i planarbeidet.