Butikksjef Vebjørn Skjærvold ved Extra Melhus jubler over tilbakemeldingen kundene gir i årets utgave av Norsk Kundebarometer.
Ifølge barometeret har nemlig Coops dagligvarekjeder Coop Mega og Extra den høyeste veksten i kundetilfredshet blant dagligvarekjedene i Norge.
- Dette er nok en tilbakemelding på at vi har funnet vinneroppskriften i Extra. Kombinasjonen av lave priser og stort utvalg, sammen med utrolig flinke og engasjerte ansatte gir oss fornøyde kunder. Dette gir en skikkelig inspirasjon til å bli enda flinkere, sier Vebjørn Skjærvold i en pressemelding.
- Påskeegg må være godteri
På topp med mest framgang i kundebarometeret ligger Coop Mega som har økt kundetilfredsheten med 3,2 poeng til en score på 71 poeng av 100 mulige. Coops lavpriskjede Extra, som også har vokst mest i omsetning i bransjen de siste årene, oppnår en score på 73,4 poeng etter en vekst på 2,2 poeng.
Norsk Kundebarometer har målt kundetilfredshet i 160 selskaper som selger varer eller tjenester.
En score mellom 70-75 poeng regnes som «fornøyde kunder».
Høyest kundetilfredshet i barometeret har Meny (75,5 poeng) som har hatt en liten tilbakegang på 1,2 poeng, og Obs (74,7 poeng, + 1,2), deretter følger Extra (73,4 poeng, +2,2), Kiwi (73,1 p, - 0,6), Coop Mega (71 p, + 3,2), Rema (70,0 p, - 0,9), Spar (68,4 p, + 2,2), Coop Prix (64,9 p, + 1,4), Coop Marked (63,1 p, - 2,1), Joker (58,3 p, - 2,0), Bunnpris (56 p, - 2,5)
2017 | 2018 | Endring | |
Coop Mega | 67,8 | 71 | +3,2 |
Extra | 71,2 | 73,4 | +2,2 |
Spar | 66,2 | 68,4 | +2,2 |
Coop Prix | 63,5 | 64,9 | +1,4 |
Obs | 73,5 | 74,7 | +1,2 |
Kiwi | 73,7 | 73,1 | -0,6 |
Rema | 70,9 | 70,0 | -0,9 |
Meny | 76,7 | 75,5 | -1,2 |
Joker | 60,3 | 58,3 | -2,0 |
Coop Marked | 65,2 | 63,1 | -2,1 |
Bunnpris | 58,5 | 56 | -2,5 |
- Extra har opplevd en fantastisk mottakelse av kundene over hele Norge, og vi skal nå etablere 100 nye butikker. Ved siden av å vokse raskest, er vårt mål å ha de mest fornøyde dagligvarekundene i landet. Denne undersøkelsen viser at den ambisjonen absolutt er innenfor rekkevidde, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.
Også Coop Bygg får stadig mer fornøyde kunder, med en vekst i kundetilfredsheten på 1,7 poeng til 72 poeng. Med unntak av Coop Marked som går noe tilbake, opplever samtlige av Coops dagligvarekjeder en framgang i årets undersøkelse.