Butikksjef Vebjørn Skjærvold ved Extra Melhus jubler over tilbakemeldingen kundene gir i årets utgave av Norsk Kundebarometer.

Ifølge barometeret har nemlig Coops dagligvarekjeder Coop Mega og Extra den høyeste veksten i kundetilfredshet blant dagligvarekjedene i Norge.

- Dette er nok en tilbakemelding på at vi har funnet vinneroppskriften i Extra. Kombinasjonen av lave priser og stort utvalg, sammen med utrolig flinke og engasjerte ansatte gir oss fornøyde kunder. Dette gir en skikkelig inspirasjon til å bli enda flinkere, sier Vebjørn Skjærvold i en pressemelding.

På topp med mest framgang i kundebarometeret ligger Coop Mega som har økt kundetilfredsheten med 3,2 poeng til en score på 71 poeng av 100 mulige. Coops lavpriskjede Extra, som også har vokst mest i omsetning i bransjen de siste årene, oppnår en score på 73,4 poeng etter en vekst på 2,2 poeng.

Norsk Kundebarometer har målt kundetilfredshet i 160 selskaper som selger varer eller tjenester.

En score mellom 70-75 poeng regnes som «fornøyde kunder».

Høyest kundetilfredshet i barometeret har Meny (75,5 poeng) som har hatt en liten tilbakegang på 1,2 poeng, og Obs (74,7 poeng, + 1,2), deretter følger Extra (73,4 poeng, +2,2), Kiwi (73,1 p, - 0,6), Coop Mega (71 p, + 3,2), Rema (70,0 p, - 0,9), Spar (68,4 p, + 2,2), Coop Prix (64,9 p, + 1,4), Coop Marked (63,1 p, - 2,1), Joker (58,3 p, - 2,0), Bunnpris (56 p, - 2,5)

20172018Endring
Coop Mega67,871+3,2
Extra71,273,4+2,2
Spar66,268,4+2,2
Coop Prix63,564,9+1,4
Obs73,574,7+1,2
Kiwi73,773,1-0,6
Rema70,970,0-0,9
Meny76,775,5-1,2
Joker60,358,3-2,0
Coop Marked65,263,1-2,1
Bunnpris58,556-2,5

- Extra har opplevd en fantastisk mottakelse av kundene over hele Norge, og vi skal nå etablere 100 nye butikker. Ved siden av å vokse raskest, er vårt mål å ha de mest fornøyde dagligvarekundene i landet. Denne undersøkelsen viser at den ambisjonen absolutt er innenfor rekkevidde, sier kjededirektør Christian Hoel i Extra.

Også Coop Bygg får stadig mer fornøyde kunder, med en vekst i kundetilfredsheten på 1,7 poeng til 72 poeng. Med unntak av Coop Marked som går noe tilbake, opplever samtlige av Coops dagligvarekjeder en framgang i årets undersøkelse.