Veibygging krever mye manuell arbeidskraft. Midtre Gauldal kommune vil merke en markant økning i befolkningen, når det skal bygges ny E6 fra Vindåsliene til Korporals bru.

Jørgen Sørlie er prosjektøkonom for AF Gruppen på Soknedal-prosjektet, og han er en av mange som skal flytte til kommunen og bo her i tre strake år.

Vil legge igjen penger

– Totalt blir det 200 mann på prosjektet, som skal jobbe og bo her. Det blir en stor økning i befolkningen, rett og slett. Det krever mye på mange måter, sa han.

Han understreket at de er opptatt av å aktivt bruke lokalt næringsliv. Det er vinn-vinn for alle. Mindre transport av materiell, og det er bedre å i stor grad bruke lokale ansatte slik at de aller helst kan bo hjemme hos sine egne. Og det blir store behov for varer og tjenester.

– Vi vet at ringvirkningene på et slikt prosjekt kan utgjøre rundt 25 prosent, sa han.

Hans Petter Øien Kvam, som leder næringsforeningen i Melhus, fortalte at sammen med sin kollega Aina Midthjell Reppe besøkte de E6-prosjektet i Gudbrandsdalen. Her var det nettopp AF Gruppen som hadde den entreprisen, og han sa at de fra det prosjektet vet at selskapet tar i bruk lokale leverandører og entreprenører.

– Vi ser at den lokale andelen på slike prosjekt kan ligge på mellom 20 og 30 prosent. Når det er snakk om et prosjekt til én milliard, betyr det mellom 2–300 millioner kroner. Potensialet for flere her, er kjempestort, sa Kvam.

- Ta kontakt!

Det er muligheter for mange innen mange næringer lokalt. Jørgen Sørlie ramset opp noe:

– Vi som skal jobbe her trenger mat, dagligvarer, bosted, landområder, håndverkertjenester, servicenæring, catering. Bakeriet i Soknedal har vi allerede lagt merke til, sa han til humring i salen.

– Og heldigvis har de treningssenter også, supplerte anleggsleder Frank Otto Johanessen.

De oppfordret næringslivet til å ta direkte kontakt med dem. Allerede om et par uker skal de være på plass i egne kontorer i Soknedal sentrum, rett ved siden av der Statens vegvesen allerede har etablert seg med kontorbrakker.

1,7 milliarder kroner

Assisterende prosjektleder Idar Lillebo fra Statens vegvesen ga en presentasjon av prosjektet, og gikk gjennom veilinjen fra Vindåsliene til Korporals bru. Det store i prosjektet, er uten tvil den 3,6 kilometer lange Soknedalstunellen. Et stort og krevende prosjekt, ifølge Lillebo.

Totalt vil hele strekningen beløpe seg til rundt 1,7 milliarder kroner, inkludert moms.

6,5 kilometer med ny vei skal bygges.

Tunnelen bygges med ett løp, men det er regulert for to løp. Det avhenger av en viss mengde trafikk, for at det godkjennes for bygging av to tunnelløp.

Sør for tunnelen bygges E6 i dagen, med tre felt: To sørgående, og ett nordgående.

I Soknedal sentrum blir det et toplanskryss, kalt betonglokk. Det bygges pendlerparkering ved krysset.

1,6 millioner fastkubikk må flyttes.