Sist fredag gikk fristen for å melde interesse for bygging av E6-strekninga Melhus sentrum-Kvål ut.

Vil ikke si antallet

– Vi er veldig godt fornøyd med hvor mange som vil bygge denne strekninga. Før prekvaliseringa er gjennomført, ønsker vi ikke å gå ut med antall som har meldt seg, og vi mener det er riktig å gjøre det slik, sier prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan i Nye Veier.

Nye Veier vil altså ikke ut med hvor mange som har meldt seg, og Vatnan begrunner det blant annet med at underentreprenører kan komme til å ta kontakt med anbydere før prekvalifiseringa har vært. Hvorvidt utenlandske entreprenører har meldt interesse, vil Vatnan heller ikke si noe om. Etter prekvalifiseringa regner Nye Veier med å sitte igjen med 3–5 entreprenører.

Kostnaden

Denne E6-strekninga skal bygges etter modellen integrert prosjektleveranse, og under et informasjonsmøte om denne modellen møtte omtrent 70 entreprenører og rådgiver opp. Enkelt fortalt innebærer denne løsninga at entreprenøren får dekket utgifter til selvkost og får så fortjeneste ut fra hva som kan spares inn i prosjektet. Nye Veier ønsker å optimalisere også denne E6-strekninga, og da i samråd med den entreprenøren som blir valgt.

Nye Veier har budsjettert med en prosjektkostnad på 735 millioner kroner for E6 Melhus sentrum-Kvål.

– Den totale kostnaden blir over en milliard kroner når en tar med alle utgiftene. Dette er et vesentlig mindre prosjekt enn de andre prosjektene vi har, forklarer Vatnan.

Ifølge Vatnan teller kostnad og optimaliseringsgrad mer enn gjennomføringstid. Planen er ifølge Nye Veier, at entreprenøren skal være på plass ved nyttår og så byggestart neste høst. Ferdigstillelsen er ifølge Vatnan, ventet å skje enten sent høsten 2020 eller ved årsskiftet 2020/2021.

På denne veistrekninga vil Nye Veier ha 110-sone. Vatnan opplyser at Nye Veier er i dialog med Statens vegvesen om fartsnivået fra Melhus sentrum til Tiller, og at Nye Veier håper at det i alle fall blir 100-sone på vegvesenets strekning som snart er ferdig.

Hva med Søberg?

Veibygginga skal skje samtidig som at trafikken skal passere. Over 10.000 kjøretøy går daglig på dagens E6.

– Vi må prøve å unngå å sende E6-trafikken gjennom Søberg, og trafikksikkerheten er en vesentlig faktor. Det kan være aktuelt med trafikksikkerhetstiltak om trafikken må ledes gjennom Søberg, opplyser Vatnan.

NYE VEIER: Nye Veier har blant annet hatt åpne møter for å informere om E6-prosjektet. I midten sitter prosjektdirektør Johan Arnt Vatnan. T.v. utbyggingssjef Lars Bjørgård og t.h grunnerverver Lars Werkland.

Bompenger

Bompengeinnkrevinga skal starte når dette E6-prosjektet er ferdig, og Vatnan sier at det ikke er avklart hvor bomstasjonen skal stå. Nye Veier er klar til å sende inn bompengesøknaden for hele E6-strekninga, og håper at bompengeproposisjonen er ferdig behandlet av Stortinget før jul.

Flere eiendommer er blitt innløst eller skal innløses på denne E6-strekninga. I forrige uke skrev bonde Elling Nideng og Nye Veier under avtalen om flytting av gården i Kvål sentrum til et sted i nærheten av Gaula. I høst starter riving av gårdsbygninger ifølge Vatnan.

Nye Veiers prosjektdirektør gir for øvrig ros til Melhus kommune for rask behandling av reguleringsplanen for denne strekninga.