Stadig nye krav til nye veier dukker opp, og blant kravene er rømmingstunneler og at bilister kan kjøre 110 km/t.

Les også: Kan bli trangt for ny E6

Veistandard

Sistnevnte hastighet skaper hodebry hos Statens vegvesen. Under ei orientering for Melhus formannskap i dag tirsdag, sa assisterende prosjektleder Vigdis Espnes Landheim at vegvesenet vurderer å søke om å slippe å bygge en vei med 110 km/t-standard. Søknaden skal sendes til Vegdirektoratet, opplyser Espnes Landheim.

Høye hastigheter betinger høy standard på veien, og vegvesenet er opptatt av at brede veier vil ta mer areal og koste mer.

Slik det ligger an nå, vil Statens vegvesen planlegge ny E6 på strekninga Gyllan (Hovin)-Prestteigen (Støren) ut fra at det blir 90-sone på strekninga.

Nye Veier

Denne strekninga blir overført til selskapet Nye Veier fra 1. januar 2016, og vegvesenet vil fortsette planlegginga fram til selskapet tar over. Prosjektleder Espnes Landheim er ikke blant dem som har søkt seg over i det nye selskapet.

E6-strekninga i Soknedal som blir påbegynt neste år, er tatt ut av veiselskapets portofølje.

Les mer: E6 i Soknedal koster 1,5 milliarder