– Lerkrysset er en sak som uten tvil har stor betydning for næringsarbeidet i Midtre Gauldal. Med Norsk Kylling som truer med å flytte, er det avgjørende for næringsarbeidet at vi får ny vei, sier ordfører Sivert Moen (Sp).

Sist tirsdag vedtok et flertall i Melhus formannskap å si nei til Nye Veiers spareplan der Lerkrysset utgår. Lerkrysset har ifølge Nye Veier, en kostnad på 375-400 millioner kroner, og tar 90 dekar dyrkajord. Flertallet besto av Ap, KrF og Melhuslista.

Regionpress

Moen forteller at han har prøvd å ta opp med ordfører Gunnar Krogstad at rask E6-bygging er viktig for Midtre Gauldal.

– Vi fikk til svar at det er Melhus som skal regulere, og vi må bare forholde oss til at de sier at det er deres reguleringsplan. Det er vanskelig for oss i Midtre Gauldal å gripe inn. Men Gunnar Krogstad kjenner nok presset fra en hel region, sier Moen.

Åpent

Tirsdag skal Nye Veiers spareplan opp i Melhus kommunestyre, og ordfører Moen tror at Melhus kommunestyre vil gjøre et vedtak som gir Nye Veier åpning for å bestemme hva som skal skje med Lerkrysset.

–Jeg tror de modererer seg og gir Nye Veier åpning. Hvis det blir stilt politisk krav om at Lerkrysset skal ligge inne som en rekkefølgebestemmelse i reguleringsplanen, legger de inn en blokkering, opplyser Moen.

Moen mener at Nye Veier ikke vil henvende seg til Stortinget og be om mer penger på grunn av Lerkrysset, og han mener at Nye Veier kan vise Statens vegvesen at det er mulig å bygge veier på en annen måte enn før.

Mister kryss

Også Midtre Gauldal har fått merke Nye Veiers sparekniv, og Nye Veier har foreslått at krysset i Løklia skal ut. Dessuten har Nye Veier foreslått at den nye Størentunnelen får bare ett nytt tunnelløp, og at det andre består av dagens tunneler på Støren. Nye Veier har også kommet med innspill til krysset på Støren.

– Soknedalskrysset blir midt mellom Berkåk og Støren, og avstandene er relativt små, sier Moen.