Fylkesmannen er forundret over at det er så mange snøscooterløyver i Melhus sammenlignet med andre kommuner i Trøndelag. Så langt har administrasjonen i Melhus innvilget 300 snøscooterløyver, og enda flere er ventet ettersom stadig nye hytter bygges.

Få leiekjørere

– I Melhus ønsker politikerne at det skal gis løyve om avstanden er minst 2,5 kilometer. Lovens intensjon er at leiekjøring er førsteprioritet. Det er ikke så attraktivt å være leiekjører når så mange har løyve, sier virksomhetsleder Guri Vik.

Den nye femårsperioden har akkurat startet, og søknadene om snøscooterløyve har strømmet inn. I praksis får ingen avslag ettersom administrasjonen har tolket det slik at politikerne vil at alle skal få løyve.

Etter at fylkesmannen hadde tilsyn med Melhus kommune fordi kommunen gir så mange snøscooterløyver, forsøkte kommunen å rekruttere leiekjørere. Imidlertid var det ikke så lett å få noen til å melde seg, og saksbehandler Anders Braa forteller at det mangler leiekjørere i Flåmarka. Braa mener at Melhus har mange snøscooterløyver fordi kommunen har mange hytter og disse ligger spredt.

– Leiekjøring kunne ha vært et bra inntektspotensial. I andre kommuner er leiekjøring mer utbredt og det er et strengere regime, sier Braa.

Vinterbrøytet vei

Styreleder Lars Borten i Lundemo Bruk der det er mange hytter, har også sittet i formannskap og kommunestyre for Senterpartiet. Han mener at det ikke er nødvendig med tak på antall turer slik komité for teknikk og miljø innførte.

– Problemet er tullkjøring, og den setter ikke hytteeiere pris på heller, sier Borten.

Borten mener at løsninga for å få ned antall løyver kan være at hytter får vei som kan brøytes om vinteren. Lundemo bruk leverte 9. mars reguleringsplan, og virksomhetsleder Vik forteller at reguleringsplanen vil bli behandlet så fort som mulig.

– Men det vil bli mer trafikk om veiene til hyttene skal brøytes enn at det kjøres med snøscooter. Leiekjøring er heller ikke et alternativ. En fredag kveld kan det komme 100 hytteeiere, og hver tur for leiekjøreren kan ta 1–2 timer, sier Borten som selv har setereiendom i Flåmarka som han også bruker om vinteren.

Politisk vilje

Komiteleder Mikal Kvaal (H) bekrefter at det er politisk vilje til å gi alle søkere med minst 2,5 kilometer til hytta, løyve.

– Dette er praksisen i Melhus, og det er utidig at noen mener at vi er strenge. En av årsakene til at det er mange løyver, er at vi ikke har fått oppgående leiekjøring og dette er heller ikke en kommunal oppgave å få til. I Rennebu har de 32 leiekjørere, og der har bønder leiekjøring som attåtnæring, sier Kvaal.

Jan Frode Hatlen (V) mener det ikke skal være en menneskerett å få kjøre snøscooter til hytta, og han viser til at han og familien fint klarer å gå to kilometer på ski til den nyinnkjøpte hytta i Rindal. Hytta kjøpte de av en mann som følte seg for gammel til å ta seg fram til hytta. I Rindal er det mye strengere snøscooterpolitikk, opplyser Hatlen.

- Venstre ønsker en restriktiv snøscooterpolitikk. Jeg synes det er rart at når folk har kjøpt seg ei hytte ti kilometer unna vei, så skal verden tilpasse seg dette. Det har en konsekvens å kjøpe hytte så langt unna. I Rindal går folk med pulk mye lenger enn 2,5 kilometer, men i påska var det også noen som fikk kjørt inn den tyngste bagasjen med snøscooter, sier Hatlen.

Hatlen etterlyser en høring der også de som går på ski og som ikke kjører snøscooter til hytta, får uttale seg. Venstre har ikke representant i komite for teknikk og miljø, og partiet var derfor ikke med på behandlinga av snøscootersaken i mars der det ble bestemt at hytteforeninger skal få uttale seg.

- For Venstre er det viktig med naturvern. Det er godt dokumentert at snøscootertrafikk har stor skadeeffekt, og det må være et varsku når Fremskrittspartiet også mener det kan oppstå naturskade. Å gå på ski til hytta er en fin måte å ta vare på det du har investert i, og så handler det om naturvern, mener Hatlen.