Melhus formannskap sa tirsdag ja  til både tomta for ny bolig på Søberg slik ekteparet Kjell og Maria Prestmo ønsker, og til sitt eget boligprosjekt Midttun på Søberg. På Midttun vil Melhus kommune bygge 18 boenheter for vanskeligstilte.

Sikring

Bane Nor (tidligere Jernbaneverket) har satt på rødt lys for Melhus formannskaps første vedtak om tomta ekteparet Prestmo vil fradele på Søberg. Selv om Bane Nor tidligere har godtatt fradeling av tomta til ekteparet Prestmo, har Bane Nor kommet med kritikk. For å komme til tomta og den øvrige eiendommen til ekteparet Prestmo, må en jernbaneovergang krysses. Denne er sikret med lys og bom, men det er ikke nok ifølge Bane Nor. Klagen fra Bane Nor ble behandlet av Melhus formannskap sist tirsdag, og formannskapet vedtok enstemmig å avvise klagen fra Bane Nor.

Fondet

Formannskapet har tidligere sagt ja til søknaden fra Prestmo under den betingelsen at ekteparet betaler inn 100.000 kroner til et fond for ny overgang. Bane Nor er kritisk til fondet, og mener at det kan bygges mange nye boliger før fondet er fylt opp nok til at en planfri overgang eller undergang kan bygges.

Melhus formannskap vedtok i saken om Midttun der kommunen ga seg selv dispensasjon, at kommunen skal betale inn 450.000 kroner til fondet for planfri kryssing av jernbanen. I tillegg skal kommunen betale inn 50.000 kroner til gjerde mot jernbanelinja. Beboerne i boenhetene som skal bygges på Midttun, trenger ikke å krysse jernbanen for å komme til boligene. Naboer har vært kritiske til de kommunale boenhetene, og mener at boenhetene kan føre til at markedsverdien på boliger i nabolaget kan falle. Formannskapet har vedtatt at boenhetene kan bygges når det er laget en detaljplan.

Les også: Melhus kommune må søke seg selv om tillatelse

Beboere i området har i flere år forsøkt å få bygd nye boliger eller få legge ut tomter, men har fått avslag fordi Jernbaneverket (nå Bane Nor) krever planfri kryssing av jernbanen. Bane Nor viser til at det har kommet en strengere praksis de senere år.