– De ni husstandene er blitt pålagt å kjøre søpla fram til der renovasjonsbilen kan hente den siden det er en vektbegrensning på 3,5 tonn i Kregnesbakkan. Dette er ikke det eneste folk i området opplever som er en følge av at veien i Kregnesbakkan ikke blir utbedret. Nesten ingen veier i Trøndelag har 3,5 tonns vektbegrensning, sier Leidulf Gravråk.

Stor omvei for traktorer

Gravråk og andre beboere på Kvål er oppgitt over at årene går uten at Melhus kommune har styrket veien etter masseutglidning for noen år siden. Følgen av vektbegrensninga er ifølge Gravråk problemer med å få hentet søppel for de ni husstandene, og at bønder ikke kan kjøre traktor opp og ned til landbrukseiendommene sine. Dette gjelder flere enn de ni husstandene, opplyser Gravråk som er en av dem som sliter med dette problemet.

– I stedet må vi kjøre traktor om miljøgata i Melhus sentrum. Dagens traktorer er over 3,5 tonn, sier Gravråk.

Gravråk reiser også spørsmålet om hvordan Melhus kommune får tømt septiktankene i området når tyngre kjøretøy ikke kan kjøre i bakken, og om hva som vil skje om det oppstår problemer med vannledninga til Metrovann. Da vannledninga sto i fare for å bli tatt av ras, ble det kjørt med over 1000 tonn i bakken, forteller Gravråk. Ett annet moment han tar opp, er om hvordan det er mulig å gruse og brøyte i bakken når det er vektbegrensning.

BEGRENSNING: Veistrekninga har fått vektbegrensning på 3,5 tonn på grunn av masseutglidning i bakken.

Kommunalt i bakken

Veistrekninga i Kregnesbakkan er kommunal, mens den øvrige delen av veien er fylkeskommunal. Gravråk mener en skal lete lenge etter andre veier i Trøndelag som har så lav vektbegrensing og over så lang tid.

– Jeg kan ikke forstå at vi skal ha det slik. Hvis myndighetene konkluderer med at det ikke skal være vei der, er det greit. Veien er svingete og bratt sett ut fra regelverket. Men jeg tror veien tåler mer enn 3,5 tonn, sier Gravråk.

Lørdag 17. mars var en av dagene det vært glatt i Kregnesbakkan. Da endte det slik for en personbil. Foto: Leidulf Gravråk

Situasjonen for Kregnesbakkan kom fram i lyset igjen da Kvålsbrua ble stengt for tyngre kjøretøy, men etter at Kvålsbrua ble åpnet for alle kjøretøy igjen, mener virksomhetsleder Jakob Storrø at situasjonen ikke er prekær. Da Trønderbladet tar opp at beboere selv må kjøre fram søppeldunker, sier Storrø at dette er nytt for ham.

– Ikke over natta

– Det er ikke gjort noe over natta å gjøre noe med Kregnesbakkan, og det er ikke enkelt å love noe. Det har vært jobbet med saken, men den er vanskelig. Å utbedre Kregnesbakkan er en lengre prosess, sier Storrø.

Storrø vil ikke si noe om når Kregnesbakkan får bedre standard eller om hvor mye det vil koste å foreta utbedringene.

Les også: Fikk store skader under et regnvær i 2013

Sigmund Gråbak (Melhuslista) har reagert på at lite har skjedd selv om formannskapet sendte en bestilling til rådmannen i 2013. Til det sier virksomhetsleder Storrø at han har gitt svar til formannskapet om hvorfor Kregnesbakkan må vente. Gråbak har fått tilbakemelding fra en av de ansatte i teknisk etat om at rådmannen tar sikte på å ha prosjektet ferdig i 2022 – noe som Gråbak synes er lenge å vente.