KOMMENTAR: Mange har sett videoen av den nye motorveien, den ble vist på video under et folkemøte på Melhus 4. april. På Trønderbladets nettsider kan du også se videoen. Den tar oss med på en ferd fra Kvål sentrum til Melhus, langs en moderne auto-strada gjennom det flate landskapet. Det blir fire felt og 110 km/t.

Men enda vet vi ikke helt hvordan denne ferdselsåra blir. Det er fortsatt usikkert om det blir en eller to påkjøringsramper ved Kvål. Skal du i retning Melhus, blir det greit. På sørsida av Kvål er det tegnet inn påkjøring til E6 i nordgående retning.

Men for den som vil ut på E6 og kjøre sørover, er det usikkert om det blir mulig å kjøre ut på E6 ved Kvål. Det opplyste utbyggingssjef Lars Bjørgård i Nye Veier til Trønderbladet 27. april. En slik rampe mot sør ser nemlig ut til å komme i konflikt med Gaula og ei bru over Gaula. Rampene ved Kvål, enten det blir en eller to, også kalt det nye Lerkrysset, vil altså ha stor betydning.

Med bare den ene rampen mot nord vil at trafikken som skal sørover fra Kvål sentrum, få en del kilometer med omvei. Det blir å ta gamle E6 nordover til Hofstad og det nye krysset der, og så ut på nye E6 og kjøre sørover derfra. Eller du kan velge å følge gamle E6 sørover gjenom Ler og Lundamo. Da er Hovin første mulighet til å komme seg ut på E6, ettersom det ikke blir noe kryss på Ler, og heller ikke på Lundamo. Blir det bare en rampe, kan Kvål sentrum ende opp med å få mye gjennomfartstrafikk, av biler fra Ler, Fremo og helt fra Klæbu, hvis de må kjøre gamle E6 helt til krysset på Hofstad før de kommer seg ut på E6 og sørover.

Med andre ord: Nytten av å få en ny og fin E6 mellom Melhus og Hovin blir kraftig redusert dersom folk må kjøre lange omveier på gamle E6.