Hvert år bygger studentorganisasjonen fra bunnen av en fullblods racerbil.

-  I år har vi bygd Nordens første firehjulsdrevne elektriske  racerbil, opplyser Paul Huynh fra Melhus, kommunikasjonssjef hos studentorganisasjonen Revolve NTNU.

Les også: Promillekjørte til polet

Les også: Kjørte inn i lyktestolpe

Dag og natt

Med totalt 55 medlemmer, har Revolve NTNU det siste året jobbet dag og natt for å utvikle og bygge Nordens første firehjulsdrevne elbil. Nå kan de endelig vise frem resultatet, som har fått navnet Gnist.

Av et team på totalt 55 studenter, er fem av medlemmene fra Trøndelag. Tre av dem er sjåfører, og to fra Melhus.

NTNU-studentene Paul Huynh og Simen Haugan fra Melhus, Marcus Kolberg og Fredrik Opeide fra Trondheim og Kristian Sagmo fra Malvik er medlemmer i studentorganisasjonen Revolve NTNU.

Formula Student

Til sommeren skal de konkurrere mot hundrevis av andre universiteter i det som er verdens største ingeniørkonkurranse, Formula Student.

– Vi har alle våre egne oppgaver på bilen, og det er kritisk at hver og en av oss står på gjennom hele året. Nå er jeg, Paul og Simen en av de seks heldige som får kjøre bilen i sommer, sier Kristian Sagmo som har designet bilens framvinge som en masteroppgave, i tillegg til å være en av sjåførene.

Raskere enn Tesla

– Elbilen vår bruker drøye 2 sekunder fra 0-100 kilometer i timen. Et av lagene vi konkurrerer mot satte verdensrekord fra 0-100 for elektriske biler med 1,776 sekunder i fjor. Vi har store ambisjoner om å slå dem, samt de andre lagene i konkurransen, i år, sier kommunikasjonsansvarlig Paul Huynh entusiastisk.

En elmotor montert i hvert hjul gir en samlet effekt på 190 hestekrefter. Kombinert med en superlett konstruksjon i karbonfiber, har bilen en totalvekt på kun 175 kg og har et kraft/vekt-forhold høyere enn både Bugatti Veyron og Tesla. Med unntak av noen få deler, designer studentene alt på bilen helt selv, får Trønderbladet opplyst hos Revolve NTNU.

– Dette er vår femte bil, og vi har lagt ned utallige timer på å gjøre dette så heftig som mulig. En av våre samarbeidspartnere kommenterte nylig at delene våre er mer komplekse enn mye av det du finner i Formel 1. Det er kult, og sammen med ytelsen understreker dette vi er Norges mest høyteknologiske studentprosjekt, fortsetter Huynh.

GNIST: Gnist Revolve NTNUs femte bil, Gnist. Nordens første firehjulsdrevne elektriske racerbil. Foto: Revolve NTNU
HELE TEAMET: Hele teamet på 55 medlemmer samlet foran hovedbygget med Gnist. Foto: Revolve NTNU