Trønderbladet forsøker å sette søkelyset på kritikkverdige forhold i Gauldalen, men det er ikke alltid like lett. Noen ganger forsvinner de kritikkverdige forholdene av seg selv, før vi rekker å publisere avisoppslaget – som handler om de kritikkverdige forholdene. Typisk hendelsesforløp er da: Journalisten har akkurat snakket med kildene og skrevet ferdig saken, og den ligger klar til å sendes ut på nett og papir.

Så – får vi en epost om at problemet er løst. Og at problemet er løst, er gjerne en god nyhet for Gauldalen. Men ikke for arbeidsflyten i avisa. En fin sak er ikke en sak lenger. Man kan ikke lage overskrifter om en trussel som ikke eksisterer lenger. Så hva gjør man da, foruten å bedrive litt selvironisk humring i redaksjonen.

Likevel bringer vi nå saken om den lille skogen ved jernbanelinja på Lundamo. Den hadde vokst seg høy og frodig, og trærne hindret etter hvert sikten. De som skulle kjøre over planovergangen, ville ikke få øye på sørgående tog før det var bare 50 meter unna. Noen ganger går ikke bommene ned, forteller folk som bruker planovergangen daglig.

Nå har Bane Nor fjernet skogen ved toglina, og det skjedde allerede dagen etter at Trønderbladet ringte banesjefen. Kanskje har de avverget en ulykke ved å ta bort trærne som hindret sikten.

Banesjef Geir Revdahl sier at sikkerheten er god både der og ved andre planoverganger, men er fornøyd med at det kommer meldinger fra publikum.

Men selv om banesjefen mener sikkerheten er god, skjer det ulykker og nestenulykker.

Hittil i år har det vært over 300 tilløp til ulykker ved planovergangene, skrev Aftenposten i juli. Årsakene kan være en endring i folks risikovillighet eller økt rapportering av nesten-ulykker, uttalte Bane Nor til avisa.