Melhus KrF ved

Jossi Byfuglien 1.kandidat

Hjalmar Hugdal 2.kandidat

Faafetai Haukås 3.kandidat

Vi lever lenger, mange er friske lenger, men sykdomsbildet blir også mer sammensatt. For at ingen skal bekymre seg for å bli eldre i Melhus, mener Melhus KrF at vi må styrke fellesskapet rundt den eldre, sørge for tilgjengelige aktivitetstilbud og styrke eldreomsorgen. Dette er Melhus kommune godt i gang med. Et enstemmig kommunestyre vedtok «veivalg for helse og velferd - dimensjonering og opptrapping» 24.05.22. Dette vedtaket forplikter, heldigvis er det stor enighet i dagens kommunestyre om å følge opp dette.

Melhus KrF mener at den offentlige omsorgen må styrkes og forbedres i tråd med veivalget kommunestyret har tatt. Samtidig står familie, venner og frivillighet for omtrent like mange timer omsorg som den kommunale helse- og omsorgstjenesten. Dette må anerkjennes høyere. Pårørende skal ikke erstatte helsepersonell, derfor vil Melhus KrF jobbe for at det prioriteres ulike aktivitetstilbud og avlastningsplasser. Tilbudet må være av så god faglig kvalitet at både bruker av tilbudet, pårørende/venner/familie kjenner seg trygge.

Ingen er tjent med at pårørende blir utslitt, aller minst den som har behov for helsetjenester.

I Melhus har vi dyktige og dedikerte ansatte som jobber innen helsetjenesten. Dessverre kjenner mange på frustrasjon over ressursknapphet og tidspress i denne viktige jobben. Melhus KrF er opptatt av å beholde ansatte vi har i dag og samtidig gi rom for videreutvikling og kompetanseheving. Et godt og levende fagmiljø er beste reklame for å trekke til seg nye ansatte. Derfor har vi ved alle budsjettforhandlinger foreslått økt pott avsatt til kompetansemidler-helse, det vil vi fortsette med.

KrF er opptatt av at samfunnet bygges best nedenfra i alle sammenhenger. Det er den som har skoen på, som kjenner hvor den trykker. Derfor må brukere av våre helsetjenester, og deres pårørende, samt ansatte i tjenesten, lyttes nøye til. Eldreomsorgen må bidra til at eldre kan mestre livet lenger, og være trygge på at de får god hjelp når de har behov for det. Like viktig er det at pårørende kan bidra uten at de blir utslitt og at de ansatte får brukt sin kompetanse i tjenesten.