Angående Nye Veier sin anbefaling av ny E6 forbi Evjen- og Grinde-grenda.

Grenda hadde fra og med Sandbrauta i sør til og med  Evjen i nord,  17 gårder og eneboliger. Av disse er to garder og ett bolighus innløst. En gård er revet.

Nye Veier ble bedt om, og har gjort en vurdering av muligheten for forlengelse av Homyrkamtunnelen i sør forbi Grinde og Evjengrenda.  De har da laget et forslag som synes umulig på grunn av at påslaget i sør er plassert nesten oppå Tømmessletta.

 Sannsynligheten er stor for at Melhus kommune må forkaste dette forslaget og at Nye Veier da får igjennom det rimeligere forslaget med å legge vegen ned på jordene.  Begrunnelsen Nye Veier oppgir for påslaget i sør, langt opp i lia, er at man ikke kan se at det finnes fast fjell i nedre del av lia, sør for Gangstiløkka.

Så viser det seg, se "Mulighetsstudiet - Forlengelse av Homyrkamtunellen mot sør" at  det ikke er tatt grunnboringer annet enn ved fylkesvegen og utover jordene.  Kfr. kart.  Påslaget som er vist langt oppe i åsen / lia er på et område hvor man ved befaring kunne se at det var fast fjell i dagen.  Det er grunn til å anta at dette er ganske bevisst fra Nye Veiers sin side.  De er som kjent pålagt å lage en veg billigst mulig.  Melhus kommune er pålagt å ta andre hensyn.

 Jeg ber om at dere i Melhus kommunestyre ikke må ta Nye Veiers utredninger og anbefalinger for gitt.  Det vil i så fall være et fatalt feilgrep i likhet med det som for ca. 30 - 40 år siden nære på ble gjort, nemlig å rive bebyggelsen på Bakklandet å legge gjennomgangsveg der. Dette var bl.a. vegmyndighetene den gang veldig for. Planene ble stoppet i siste liten noe som vi i dag er veldig glad for.

Blir det bestemt at vegen kommer slik det er antydet like ved Evjen- og Grinde-grenda med en 7 - 8 m høy mur like ved bebyggelsen, vil det være en ødeleggelse kommende slekter vil riste på hodet av.

Nye Veier mente å spare flere millioner ved å ha dagsone ved Nedre Løberg.  Så ble det plutselig ikke billigere?  Kfr. "Anbefalt lang Homykamtunnel 24,nov. 2021".  Her nevnes flere fordeler med å legge veg i tunnel:

- Mindre beslag av dyrkajord.

- Beholde viltpassasje

- Færre boliger berøres direkte eller indirekte.

Dette gjelder vel i høyeste grad ved Evjen- / Grinde -grenda også.