Angående Nye Veier sin anbefaling av ny E6 forbi Evjen- og Grinde-grenda.
Grenda hadde fra og med Sandbrauta i sør til og med Evjen i nord, 17 gårder og eneboliger. Av disse er to garder og ett bolighus innløst. En gård er revet.
Enstemmig vedtak om ny E6: - Ingen enkel prosess
Nye Veier ble bedt om, og har gjort en vurdering av muligheten for forlengelse av Homyrkamtunnelen i sør forbi Grinde og Evjengrenda. De har da laget et forslag som synes umulig på grunn av at påslaget i sør er plassert nesten oppå Tømmessletta.
Sannsynligheten er stor for at Melhus kommune må forkaste dette forslaget og at Nye Veier da får igjennom det rimeligere forslaget med å legge vegen ned på jordene. Begrunnelsen Nye Veier oppgir for påslaget i sør, langt opp i lia, er at man ikke kan se at det finnes fast fjell i nedre del av lia, sør for Gangstiløkka.
Så viser det seg, se "Mulighetsstudiet - Forlengelse av Homyrkamtunellen mot sør" at det ikke er tatt grunnboringer annet enn ved fylkesvegen og utover jordene. Kfr. kart. Påslaget som er vist langt oppe i åsen / lia er på et område hvor man ved befaring kunne se at det var fast fjell i dagen. Det er grunn til å anta at dette er ganske bevisst fra Nye Veiers sin side. De er som kjent pålagt å lage en veg billigst mulig. Melhus kommune er pålagt å ta andre hensyn.
Jeg ber om at dere i Melhus kommunestyre ikke må ta Nye Veiers utredninger og anbefalinger for gitt. Det vil i så fall være et fatalt feilgrep i likhet med det som for ca. 30 - 40 år siden nære på ble gjort, nemlig å rive bebyggelsen på Bakklandet å legge gjennomgangsveg der. Dette var bl.a. vegmyndighetene den gang veldig for. Planene ble stoppet i siste liten noe som vi i dag er veldig glad for.
Blir det bestemt at vegen kommer slik det er antydet like ved Evjen- og Grinde-grenda med en 7 - 8 m høy mur like ved bebyggelsen, vil det være en ødeleggelse kommende slekter vil riste på hodet av.
Nye Veier mente å spare flere millioner ved å ha dagsone ved Nedre Løberg. Så ble det plutselig ikke billigere? Kfr. "Anbefalt lang Homykamtunnel 24,nov. 2021". Her nevnes flere fordeler med å legge veg i tunnel:
- Mindre beslag av dyrkajord.
- Beholde viltpassasje
- Færre boliger berøres direkte eller indirekte.
Dette gjelder vel i høyeste grad ved Evjen- / Grinde -grenda også.