Det er lite tvil om at kristendommen er den religionen som er best for menneskene. Kristendommen har en Gud som vi kan gå til når vi har problemer, sorg eller glede. Jesus levde her på jorda i over 30 år. I løpet av disse åra, viste han oss hvordan vi skulle leve som medmennesker. Vi er enige om at Jesus er det beste eksemplet vi kan lære av.

En stor andel mennesker blir ikke akseptert som kristne. De som går på møter i kirke og bedehus, mener at de selv har den rette tro. De andre som tror på Jesus, men som ikke går på møter, er ikke gode nok kristne. Både den ene og andre grupperingen av de som mener seg å være de beste kristne, ber om vekkelse blant de utenforstående. Disse utenforstående kunne gjerne gå på kristelige møter, men opplegget på møtene er ikke attraktivt nok. Det er også en svært høy terskel for å gå på disse møtene, når man vet at man ikke blir godtatt som kristen.

Gjennom hundreder av år har det vært slik. Det er en ganske svart kristendom som forkynnes. Man skal frykte Gud, sies det fra talerstolen. Frykte en Gud som egentlig skal være vår hjelp, trøst og styrke.

Jesus var jo godheten selv den tiden han var på jorda. Men så satte Jesus seg ved Faderens høyre hånd. Fra da av er det grupperinger innen kristenheten som forkynner at Jesus er blitt en stygging som vi skal frykte. Forstå det den som kan.

– Det er på tide at vi begynner å forkynne en normal kristendom som menneskene føler seg hjemme i, mener Joralf Rindli. Bildet er tatt under et arrangement i Melhus kirke. Foto: Tor Arne Granmo

Det er på tide at vi begynner å forkynne en normal kristendom som menneskene føler seg hjemme i. Den store massen av norske mennesker blir holdt utenfor det kristne fellesskapet av de «beste» i kristenflokken. Dette er svært farlig, da det står sterke advarsler mot dette i Bibelen. De som hindrer mennesker fra å få innpass i det kristne fellesskapet, tar Bibelen et kraftig oppgjør med.

La oss slippe å høre at det må en omvendelse til. La oss få lov til å være helt normale kristne mennesker. Og så ønsker jeg ærlighet på talerstolen. Det er få eller ingen som på møtene mottar et budskap fra Gud, som de absolutt må fremføre. Sannheten er at de har pugget et slikt «budskap» hjemme og lært det utenat. Dermed blir det fremført en løgn fra talerstolen, og Guds navn blir misbrukt.

Bedre er det ikke med den kristne fraksjonen, som mener at vi må frykte Gud, (fordi Gud ikke er en god Gud). Det blir forkynt en fortapelse som ikke er reell, da Jesus har gjort opp for syndene til alle mennesker. Selvfølgelig skal vi ikke frykte Gud. Vi skal tvert imot få gå til en god Gud og få den hjelp og styrke som vi trenger.

Kristendommen er en god religion. Det er den del av verden som har kristendommen som religion som har utviklet det gode demokratiet og likhet for alle mennesker. Vi ser at der andre religioner får råde, der bygges det på hat, hevn, kvinners undertrykkelse og ondskap som ødelegger et samfunn.

Det er viktig at vi står sammen om kristendommen slik at andre religioner ikke får fotfeste i vårt land. Og vi må påse at ingen blir stengt ute fra det kristne fellesskap.