Av Hege Annette Olstad

Kandidat for Melhus FrP

Dataspill har for lengst etablert seg som en vesentlig del av ungdommens fritid. Over 90% av guttene og nesten 60 % av jentene mellom 9 og 18 år har tatt del i denne digitale verdenen. Mange av dem er våre egne – her i Melhus kommune. Hva om denne interessen kan være en nøkkel til å løse noen av utfordringene vår kommune står overfor?

Tross kommunens betydelige investeringer i digitale løsninger, utviklet for å effektivisere arbeidsprosesser, er bruken av de nye løsningene ved flere arbeidsområder begrenset som følge av mangel på involvering av de ansatte og utilstrekkelig opplæring. Dette fører til vedvarende ineffektive arbeidsmetoder, en kostnad som uunngåelig belastes innbyggerne, både gjennom skatter og avgifter, samt investeringskostnadene for systemene. Samtidig ser vi at mange av de unge som er aktive innen e-sport, velger studieprogrammer som i stor grad gir dem relevante kompetanser knyttet til digitalisering. Disse kompetansene kan være nøkkelen til å drive kommunen mer effektivt i fremtiden og redusere kostnadene for innbyggerne.

I tillegg er det behov for en demokratisk digitalisering av kommunen, der alle har lik tilgang til informasjon og tjenester. Vi må sikre at kommunen tilbyr konstant og strukturert opplæring for de som kan lære seg digitale ferdigheter, samt alternativer for de som ikke kan tilpasse seg den digitale transformasjonen. Gjennom e-sport får de unge en dyp forståelse av den digitale verden, kombinert med ferdigheter som teamarbeid, problemløsning og kommunikasjon, i tillegg til forståelse for andres utfordringer for å nevne noe. Ved å få e-sporten inn under ordnede forhold kan kommunen inngå et samarbeid med talentfulle ungdommer, og dra nytte av deres ekspertise. De kan bidra aktivt i opplæringsprosesser, og hjelpe eldre innbyggere og de mindre teknisk kyndige til å bli mer komfortable med digitale løsninger.

Ved å løfte den desidert største fritidsaktiviteten til en mer organisert form som e-sport, kan vi nå ut til en stor gruppe ungdommer som ikke har et tilbud. I kommuner som har fått dataspillingen inn under ordnede forhold som e-sport, møter ungdommen opp for ukentlig trening. Der får de opplæring av trenere, de får fysisk og mental trening, de får sosial tilhørighet og de får muligheten til å utvikle seg.

I en tid der vi opplever økt vold og rusmisbruk bland de unge, er det på tide å skape mer bredde i kommunens tilbud. Ikke alle trekker mot ballspill eller musikkinstrumenter, og mange unge ønsker flere aktivitetsalternativer. Engasjement i e-sport krever disiplin, dedikasjon, tidshåndtering og konsentrasjon – alle verdifulle ferdigheter som kan overføres til andre aspekter av livet. Det i seg selv er grunn nok til å inkludere e-sport i det frivillige kultur- og idrettslivet. Som en bonus kan kommunen få tilgang til talentfulle unge som kan bidra i opplæringen av eldre og andre uten digitale ferdigheter, og kanskje i fremtiden få dekket noe av kommunens behov for digitale kompetanser.