Geir Tore Midttømme (uavhengig kommunestyrerepresentant og Sp-medlem) har latt seg engasjere i striden om snøscooterkjøring og kontroller. Han har derfor skrevet et spørsmål til rådmannen, som blir stilt i utvalg for teknikk og miljø. Spørsmålet er gjengitt som et innlegg, med Midttømmes tillatelse:

Til Teknikk og miljø, spørsmål til rådmannen

Det har vært vinterferie med mye snø, og igjen er det overskrifter i lokalpressen hvor folk føler enkeltindivid innen kontrollmyndigheten oppleves veldig brautende og uhensiktsmessig ivrig i etter å utøve sin myndighet. Majoriteten av kontrollørene er derimot ikke i denne kategorien, men en lenke er ikke sterkere enn svakeste ledd.

SNO gjør en veldig viktig jobb i naturen vår og det settes pris på jobben de er satt til å gjøre året rundt. Statens naturoppsyn holder oppsyn med at miljølover blir fulgt på offentlig og privat grunn: De viktigste oppgavene er kontroll, tilsyn, informasjon og veiledning, i tillegg til registrering, dokumentasjon, skjøtsel og tilrettelegging.

Geir Tore Midttømme er med i kommunestyret, innvalgt for Ap. Han meldte nylig overgang fra Ap til Sp, og er nr. 11 på Sps valgliste til høstens valg. Foto: Gunn Heidi Nakrem

En viktig utfordring for oss er å skape forståelse og respekt for regelverket, står det på hjemmesiden. Det er kanskje her spørsmålsstiller er noe undrende til noens metodevalg. Undertegnede har en kompis som har blitt kontrollert mange ganger med bil langs vei, og fått forskjellige bøter og tilsnakk opp igjennom tidene. Fellesnevneren er at tjenestepersonene her prøver å nå inn til den de kontrollerer, og eventuelt bøtelegger og dermed oppnår de å skape en forståelse og respekt for regelverket.

Den gylne regel er et allment etisk prinsipp som også er kjent som gjensidighetsregelen. Ideen går ut på at man skal behandle andre slik man selv ønsker å bli behandlet. Den gylne regel kan uttrykkes i både negativ (du skal ikke) og positiv (du skal) versjon.

Når det gjelder oppfølging av motorferdsel i utmark har jeg et inntrykk av at dette best kan sammenlignes med min ungdom hvor det var en lensmann som hatet mopeder, som også på fritiden drev aktiv luring i buskene og heftige biljakter, noe som kun trigget ungdommene til å leke uforsvarlige katt og mus-leker. I stedet for å oppnå en gjensidig forståelse og respekt. Eller skytelederen på en lokal skytebane, som underkjente en oppskyting, hvor jegeren hadde seks blinker på seks skudd i stedet for fem blinker på fem skudd som var kravet til oppskytingen. Skal man nå inn til folk er det kanskje noen ganger godt nok å prate med folk.

I Melhus er det over 300 løyver til snøscooter disse kvalifiserer til 10 tur/retur altså 6.000 enkeltturer. Samtidig er det mulighet for å få enda ti turer, altså vi har godkjent inntil 12.000 kjøreturer med snøscooter i Melhus. Hadde flere søkt hadde sikkert de også fått lov.

Dette er selvsagt en betydelig mengde turer, og det er viktig å ha en kontroll med at dette skjer i ordnede former, samtidig mener jeg det å bli kontrollert bør kunne være like hyggelig som å bli kontrollert langs veien og ikke av noen som gir inntrykk av at de ikke ønsker privat motorferdsel i terrenget selv om den er lovlig. Og holdningen virker som, kan du straffes for noe, så skal du det.

Samtidig er det ikke til å stikke under en stol at det er mye unødvendig lek og tullkjøring ute i naturen vår, noe vi ikke ønsker og som svekker omdømmet til aktiviteten.

Jeg bruker å glede meg til helgene og påska for å kunne være ute i naturen i mange timer i snøen. Samtidig er jeg blitt mer og mer skeptisk om jeg blir nedkjørt av en pågående snøscooterjakt i beste James Bond-stil, eller om det skal suse fly eller helikopter rett over hodet på meg.

Derfor er mitt spørsmål: Hvordan kan kommunen fremover bidra med å gjøre opplevelsen i melhusnaturen til en både trygg og hyggelig opplevelse, eventuelt ved å informere og veilede både kontrollører og innbyggere for å skape felles forståelse, respekt, hygge og ikke minst godt omdømme for alle?