Et enstemmig Melhus formannskap har vedtatt anbefalingen fra Nye Veier, og trolig vil den gå greit gjennom i kommunestyret tirsdag. Så skal det lages reguleringsplan. Den må vedtas før det blir byggestart. Forslaget ligner mye på det som Melhus kommunestyre vedtok i 2016, med en lang tunnel på vestsiden av Gaula og flere kryssinger av elva.

Mye har skjedd etter 2016. På Hovin ble det revet hus. Dette virket nokså meningsløst da Nye Veier etterpå gjorde om planene slik at veien i stedet skulle gå over Gaulfossen og Hovinsåsen. Men dette meget upopulære forslaget er i siste runde blitt skrinlagt. Nå skal veien gå der en del hus ble revet likevel, og det ligger an til 100-sone i stedet for 110-sone på Hovin.

Ny E6 er også blitt billigere, ifølge Nye Veier som sier de sparer 400 millioner. Til sammenligning kostet det godt og vel 500 millioner å bygge ny E6 mellom Skjerdingstad og Jaktøyen i 2005, medregnet tverrforbindelse og den nye Melhusbrua.

- Når det gikk så mange år før E6 blir bygd, var det nødvendig med nye runder, sier ordfører Jorid Jagtøyen. Når senterpartiordføreren endelig får kjørt i mål tidenes veiprosjekt i Gauldalen, er det sikkert godt å tenke på at den nyeste veilinja trolig fører til mindre dyrkamarkbeslag enn tidligere forslag, slik Nye Veier hevder.

Et av hovedargumentene for å bygge ny E6 er trafikksikkerheten. Moderne vei betyr sparte liv, men rasering av dyrkajord oppover forbi Kvål, Lundamo og Hovin. Blodveien, som har forårsaket så mye sorg og elendighet i generasjoner. Ulykker på Lundamo er nesten dagligdags. Dødsulykka på Kvål fredag 7. oktober var en påminnelse om at sikkerheten på ny E6 er viktig.