Beboerne på Rognes fortviler fremdeles over brua.

Tyngre kjøretøy med last som kommer fra Støren må kjøre forbi brua og snu på Kotsøy, slik at man kjører inn fra brua sørfra. Problemene er mange også den veien pga. svingradius og smal bru. Pensjonistpartiet har tatt opp spørsmålet om ny Rognes bru flere ganger i Trøndelag fylkesting.

I februar 2020 var spørsmålet om Rognes bru kunne søkes ned til 5 meters bredde?

Jeg stilte også et spørsmål i fylkestinget på vegne av Pensjonistpartiet november 2019 om hva som var planene med Rognes bru i Midtre Gauldal.

Folket i området fortvilte over Rognes brua som manglet kapasitet og bæreevne. Innbyggerne mistet store inntekter fordi Rognes brua ikke var kjørbar for tunge kjøretøy.

Dette var et stort og attraktivt skogsområde, blant annet fordi det lå så nært sagbruket på Støren. Resultatet ved ikke å gjøre noe var at Rognes-samfunnet vil dø på denne siden av brua.

Fylkesordføreren hadde i sitt svar at Rognes bru vil bli restaurert slik at den tålte dagens standard som var 40 tonn total vekt og 8 tonn akseltrykk.

Dette skulle bli en kostnad på ca. 5-6 millioner.

På Rognes trengtes det en ny bru som tålte 60 tonn totalvekt og 10 tonn akseltrykk.

Beboere var i kontakt med Statens vegvesen som antydet at en slik bru kostet ca. 41000 kr pr kvadratmeter inkludert merverdiavgift og byggherrekostnader.

Hvis brua søkte ned til 5 meters bredde og dagens lengde på 91 meter, vil den nye brua koste 18.655.000 kroner.

Hvis en klarte å korte ned spennet kunne man bygge en betongbru ifølge Statens vegvesen til en kostnad på ca. 50 millioner.

Dette trengtes ikke på Rognes da 5 meter var langt mer enn de hadde.

Beboerne ønsket at prosjektet ble samfunnsøkonomisk.

Spørsmålet til fylkesordfører Tore Sandvik var i februar 2020.

Vil fylkesordføreren vurdere om det var mulig at Rognes bru kunne søkes ned til 5 meters bredde slik at prosjektet kunne bli samfunnsøkonomisk?

Dessverre så ville ikke fylkesordføreren og rådmannen se på denne mulighet og ville heller rehabilitere den gamle brua.

Hva prisen ble til slutt er jeg usikker på.  Klarte man 5-6 millioner eller ble det det dobbelte.

For folk på Rognes ble fylkeskommunens negative holdning skuffende.

Brua har blitt rehabilitert, men gir ingen bedring for alle de som er avhengig av tyngre transport.

Det er tvingende nødvendig for bygdesamfunnet Rognes at man i løpet av noen år må se på muligheten til en ny bru med 60 tonn totalvekt og 10 tonn akseltrykk.

Svein Otto Nilsen

Gruppeleder for Pensjonistpartiet i Trøndelag fylkesting