Skrevet av Gunn Iversen Stokke (Sp), Leder i hovedutvalg for Veg Trøndelag fylkeskommune:

Det har dessverre blitt en vane at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tåkelegger og bortforklarer det ansvaret som regjeringen slett ikke har tatt for å bevilge tilstrekkelig med midler til fylkesvegene våre.

Etter staten er Trøndelag fylke landets største vegeier med ca. 6.500 kilometer veg. Fylket bruker i 2018 ca. 700 mill. kroner til drift av dette fylkesvegnettet, men den største utfordringen er jo det enorme etterslepet på vedlikehold. Selv om det i år brukes 444 mill. kroner på vedlikehold og etterslep, burde det vært brukt ytterligere 300 mill. kroner. Da hadde man nådd dit at ikke vegnettet skal forfalle ytterligere. Dette er alvor, Ketil Solvik-Olsen!

Solvik-Olsen går offensivt ut og skryter av regjeringens bevilgninger, men dette blir jo oppspist av kostnadsøkningene. Det betyr i realiteten en reduksjon i disponible midler.

Trøndelag og de andre fylkene har altså behov for at nasjonale myndigheter følger opp de store endringene for fylkesnivået som vi er midt inne i, med sammenslåinger av fylker og overføringer av oppgaver – ved å faktisk bevilge de midlene som skal til for at fylkene kan være herre i eget hus med drift, vedlikehold og oppgradering av fylkesvegene.

I denne sammenheng er det på tide at Ketil Solvik-Olsen og regjeringen tar ansvaret for å gjennomføre i praksis det som Stortinget har bedt om ikke bare én, men to ganger – nemlig å overføre oppgavene som er knyttet til fylkesvegene over fra Statens vegvesen til fylkeskommunene selv. Vi ser at Vegdirektoratet er spesielt kritisk til å overføre driftsoppgavene til fylkeskommunen, og det er svært spesielt at det er Vegdirektoratet som selv er part i saken som har utredet en slik overføring. Den eneste naturlige løsningen er at fylkeskommunene som sitter med ansvaret for fylkesvegene også må ha ansvaret for å kunne gjøre jobben. Som hovedutvalgsleder for veg i Trøndelag er jeg svært opptatt av at de ansatte i Statens vegvesen blir godt ivaretatt i forbindelse med overgangen til fylkeskommunen, og vi må bruke noe tid for å få til dette bra.

Vi som styrer i Trøndelag fylkeskommune skal virkelig gjøre vårt beste for fylkesvegene våre, men da forventer vi at også Staten følger opp!