Leserinnlegg skrevet av Henning Lervåg, leder i Miljøpakkens sekretariat

Redaktør Lars Østraats lederartikkel 20. april føyer seg inn i et mønster gjennom flere år. Østraat påstår følgende:

”Hittil har vi sett fint lite til gode tiltak gjennom Miljøpakken. Bompenger er det eneste vi har «fått», bortsett fra bytakst i halve Melhus og én parkeringsplass for pendlere.”

Men fakta er noe annet.

Fire felt på E6 Sør

Miljøpakken bygger ny E6 med fire felt fra Melhus til Tonstad. Første del åpnet i 2013, resten åpner i 2019. Nesten fire ganger så mange pendler fra nabokommunene inn til Trondheim som ut fra Trondheim. Det gjelder også i Melhus: 4000 fra Melhus til Trondheim, og ca. 1000 fra Trondheim til Melhus. Folk fra Melhus og Trondheim betaler samme bomtakst. Staten går inn med penger i E6 Sør, men uten bompenger måtte vi ha klart oss med E6 som den var. Ny E6 koster ca 3,2 mrd. kr. Dette er det klart største enkeltprosjektet i Miljøpakken.

Billigere og bedre buss

Månedskort med buss Melhus-Trondheim kostet 1030 kr i 2010. Justert for vanlig prisstigning skulle månedskortet ha kostet nærmere 1200 kr i dag. Prisen er i stedet 760 kr. Miljøpakken dekker rabatten på ca 40 prosent. Den delen av Melhus som ligger utenfor takstsone stor-Trondheim fikk 40 prosent priskutt som følge av Miljøpakkens kutt innenfor sonen. Folk i Trondheim betaler en større andel av det bussreisen koster enn folk utenfor Trondheim. Sammen med lavere pris har Melhus også fått bedre busser og langt flere avganger enn før. Miljøpakken subsidierer i tillegg periodekort på toget. Melhus kommune har et kollektivtilbud på høyde med det beste i Norge, og mye takket være Miljøpakken.

Innfartsparkering

Melhus har fått bare én parkeringsplass for pendlere, klager redaktøren. Brubakken, finansiert av Miljøpakken, har plass til over 100 biler og god sykkelparkering.

Sykling gir køkutt for alle

En av mytene som er spredt fra Melhus i årevis, er at folk i kommunen betaler sykkelvegene for folk i Trondheim. Uansett hvordan du regner, så fins det ikke dekning for en slik påstand. Men poenget er uansett dette: Tiltak innenfor kommunegrensene til Trondheim kommer også folk i nabokommunene til gode. Miljøpakken legger til rette for mer sykling og gåing i byen for å kutte bilkøer. I disse bilkøene sitter folk fra Melhus og Skaun. De har nytte av hver trondheimer vi får ut av bilen. Sykkeltiltak nær sentrum er ikke urban luksus, men et effektivt tiltak for mindre bilkø. Utbygging av et godt transporttilbud for de som ikke bruker bil er også en forutsetning for at staten bidrar med midler til vegbygging. For øvrig har Miljøpakken sørget for et sammenhengende sykkeltilbud med høy standard fra Klett til Heimdal. Det ligger i Trondheim, men er viktig for de som sykler fra Melhus og Skaun.

Logisk brist

Også bilistene fra Melhus og Skaun sliter på infrastrukturen i Trondheim, virvler opp svevestøv, forårsaker utslipp og lager trafikkstøy som krever kostbar skjerming i byen. Trondheim, Melhus og Skaun tilhører et felles bo- og arbeidsmarked, og vi har et felles transportsystem på tvers av kommunegrenser. Dette transportsystemet har bidratt til folkevekst og økte skatteinntekter i Melhus og Skaun. Det er en styrke for hele Trondheimsregionen. Fiendebildet by mot land er kunstig og oppkonstruert. Når vi står sammen lykkes vi best. Derfor er ingen tjent med å spre myter om Miljøpakken.

Trønderbladets redaksjon er velkommen til å besøke oss og få bedre innblikk i hvordan Miljøpakken fungerer.