Den åttende desember heter på latin Conceptio Marie. Dette er dagen da jomfru Marias mor, Anna, unnfanget datteren Maria. Dagen hører ikke med blant dagene med høyest festgrad, men er et fast innslag i de liturgiske bøkene fra senmiddelalderen. Dagen bør kanskje sees i sammenheng med den niende desember som er Anna, Marias mor, sin merkedag.

Mariadyrkelse

Maria ga nok grunnleggerne av kirken noe hodepine da man på konsilet i Nikea i 325 bestemte at Maria ikke var guddommelig. Dette trass i at hun, som jomfru, hadde født Guds sønn. I stedet kom «den hellige ånd» inn som erstatter for Maria.

Jomfru Maria er likevel svært viktig i den katolske kirken, og hun kalles derfor også «Kirkens mor». Maria er det absolutte symbolet på den hengivne og lojale moren, ikke minst ved at hun også møter opp ved Jesus korsfestelse. «Vår Frue» Maria er derfor den første blant helgenene som Guds mor.

Rosenkransen

I bruken av rosenkransen har bønner til jomfru Maria vært svært viktige. Rosenkransen er gjerne også påført en medaljong med en gjengivelse av jomfru Maria. Det går også fram av litteraturen at rosenkransen har blitt brukt flittig fra middelalderen og helt opp i våre dager, både av kvinner og menn. Hver perle man tar på i rosenkransen, skal følges opp med en bønn til Jomfru Maria. Da blir det fort noen bønner til henne per dag.

Maria, Eva og syndefallet

I noen skrifter settes Maria opp som kontrast til Eva. Mens Eva lot seg friste, følger Maria Guds vilje og gjenoppretter dermed synden fra syndefallet.

I Islam er Maria den mest respekterte kvinnelige skikkelsen. Ikke bare er hun jomfru selv, men hun er også født av en jomfru.

Frøya og Maria

I Norden må overgangen fra fruktbarhetsgudinnen Frøya til kyske jomfru Maria som kvinneideal, ha vært svært stor da kristendommen ble innført med Hellig Olavs død i 1030. Mens Frøya var promiskuøs, var Marie symbolet på den totale renhet og uskyld. Kristendommen innførte derfor et endret kvinnesyn, som må ha vært vanskelig å forholde seg til i begynnelsen.

Da Snorre Sturlason skrev kongesagaene og den yngre Edda rundt år 1200, ser vi en framstilling av Frøya som best kan beskrives som dømmende. Snorre lar Loke antyde at Frøya er villig til å ha samleie med hvem som helst, også broren Frøy. I og med at den yngre Edda er skrevet mindre enn 200 år etter kristningen av landet, må kvinnesynet ha endret seg dramatisk bare på relativt kort tid.

Også i beskrivelsen av Håkon Jarl i Olav Tryggvasons Saga ser vi at Snorre viser en kristen vurdering av jarlen. Jarlen hadde åpenbart rett til å forsyne seg av døtrene til menn under ham på rangstigen. Det er grunn til å tro at dette ble sett på med avsky i det kristne samfunnet Snorre var en del av på 1200-tallet.

Primstaven markerer ni ulike dager for å feire Maria. Treet er den vanligste markeringen av Conceptio Marie på primstavene. Litt mindre vanlig er en krone, som markerer at Maria var himmeldronningen. Et kors er også hyppig forekommende, samt en trekant. Trekanten markerer treenigheten, trass i at Maria ikke ble tatt opp i treenigheten i år 325. Et horn eller en kanne er symboler med mer praktisk betydning. Den 8. desember er det tid til å brygge øl til jul.

I folkelig tradisjon kalles dagen «Vor Frue Ventedør», en tradisjon som sa at Maria ventet nedkomst denne dagen.

CONCEPTIO MARIE, KANNE: Kannesymbolet på primstavene Illustrasjon: Kaare Hovind
CONCEPTIO MARIE, KRONE: Kronesymbolet indikerer Conceptio Marie Illustrasjon: Kaare Hovind
CONCEPTIO MARIE, TRE: Tresymbolet for Conceptio Marie Illustrasjon: Kaare Hovind Primstaven i desember